img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
1969: Fiat 128
Fiat brukte lenge kubikkinnholdet som navn på bilen. Man var liksom ikke i tvil om at 1500 var større enn 500 og det var naturlig å tro at 2300 var større enn 850. Men så var det slutt på logikken, og man begynte med prosjektnummer. Siden omtrent hvert eneste Fiat-prosjekt så dagens lys i produksjonsform, ble det hele ganske forvirrende, for prosjektene ble jo ikke fordelt etter størrelse, slik at de startet med de minste modellene som de tidligste prosjektene.

Slik lissom at først kom 124, så kom 125 som heldigvis var litt større, så kom 130 som var svært meget større – så fremdeles kunne man ha håp om litt logikk. Og så kom 128 som korrekt nok var mindre enn 130, men som viste seg å være ganske mye mindre enn 125 og 124 også, og dermed var det ikke noe som stemte.

Dette var en vanvittig tid hos Fiat. Konstruksjonsavdelingen under Dante Giacosa jobbet med alt, fra de store luksusbilene, med coupé-derivater fra de store karosseriskredderne (som Fiat 130) og ned til 500-avløsere. Samtidig som det ble jobbet med konvensjonelle frontmotor-bakhjulsdrevne biler (124/125) fortsatte Giacosa sitt arbeide med øst-vest motorer og forhjulsdrift. En modell hadde han allerede fått lov til å bygge etter den oppskriften, Autobianchi Primula (som Piu Manzù – se 1971-bilen - bygde en praktfull sportsbil på basis av. Den så ut som en liten Miura, og hele drivenheten ble montert sentralt, bak forsetene. En enestående sportsvogn – inntil X 1/9 viste at noe slikt gikk an som produksjonsmodell også).

Og midt oppi alle modellene ble det jobbet med biler for Russland og Polen, man støttet Simca konstruksjon, Zastava skulle ha egne modeller, for ikke å snakke om SEAT - det var et fantastisk liv, og samtidig en utrolig struktur på avdelingen til høvding Giacosa den gang.

Samtidig begynte 128 å ta form. Såpass spennende begynte den å bli at man byttet prosjekt-navn, X 1/1 ble det nye navnet som svært få kjente til. Det var svært mange Milano-bygde Primula som var parkert utenfor DPSA den gangen (Direzione Progetti e Studi Autoveicoli). Autobianchi var eid av Fiat, men ikke så tett at det var Fiats fryktede testfører-sjef, den aldrende Carlo Salamano, som måtte kvittere ut Autobianchi-modellene. Derfor hadde Primula sluppet gjennom, Salomon kunne nemlig ikke fordra forhjulsdrift – det virker derfor i dag helt utrolig at det var Issigonis som blir kreditert Mini-oppskriften. Giacosa hadde den på papiret, og delvis i metall, mange år før.

Men Primula-kvalitetene og –suksessen var udiskutabel, derfor begynte det å gå enklere å banke gjennom X 1/1. Giacosa var ikke i tvil om hvilken retning han nå skulle ta, men samtidig introduserte han enda et nytt tema: plattform- eller modul-tankegangen. For parallelt med X 1/1 utviklet han X 1/1J som ble en storartet Zastawa-modell. X 1/2 fulgte akkurat samme oppskriften, men ble tette, lille Autobianchi A 112, X 1/3 har jeg fremdeles ikke greid å finne noe om, men X 1/4 ble Fiat 127.

Årets Bil juryen stemte opplagt inn i en meget god bil, men samtidig applauderte de at Giacosa endelig hadde åpnet Fiat for en progressiv fremtid, og – uten å ha visst akkurat det – fortalte de at nå var Golf-klassen, som skulle dominere de neste 20-årene, definert.

Stort bilde av Fiat 128 brosjyre

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer