Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Pininfarina gjør seg klar for Geneve. Pininfarina inviterer til pressekonferanse i Geneve den 27. I den forbindelse gir han et lite glimt av hva han jobber med for denne utstillingen. |
||||||||||||||||
Dersom jeg var kommet til det siste spørsmålet i 64.000 kroners konkurransen (daterer det meg eller? I dag er det vel ’Vil du bli miljonær?’) og ble spurt om italienske karosserimakere som hadde jobbet med Citroën ville vel svaret mitt vært:
Og så ville det være stopp. Ingen flere jeg kom på. Og definitivt ikke Pininfarina. Nettopp derfor er hans innslag i Geneve litt spesielt. Han forteller at han skal vise et tettpakket sportscoupé med sentralmotor-tendenser. Det hele er egentlig ganske fremmed for Citroën-tankegangen, hadde han sagt at det lå Honda-tanker bak, hadde det straks virket mer normalt. Pininfarina har selvfølgelig jobbet tett opp til PSA-systemet siden tidenes morgen, i hvert fall siden 403, men bare mot Peugeot. Citroën har alltid vært Bertones. Om det ligger noe storpolitikk under her skal bli spennende å spørre om. Et annet spørsmålstegn jeg har er selve skissen vi har fått. Den er signert N eller M Jardin. Den eneste designer-Jardin jeg kjenner, som fremdeles kan skisse og ikke bare jobber på Alias, heter Michel Jardin og har vært hos Renault i hvert fall i 20 år, og vært ansvarlig for den ene supre prototypen etter den andre. Det kan da ikke være han som har flyttet til Orbassano, til PF, eller….? I så fall er det enda mer storpolitikk på gang. Kanskje Geneve allikevel blir morsommere enn jeg hadde regnet med. Sa jeg hva modellen skal hete? Osée. Fransk for modig eller eventyrlysten. Hva er det de prøver å fortelle oss? Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
|