Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Suzuki. Aerio i Japan, Liana i Europa Suzuki har for tiden en ganske aktiv modell-politikk. Nye utgaver kommer på rekke og rad, selv om mange av dem er så små og trange at de ikke blir eksportert. Det vil deres nye Aerio bli. |
||||||||||||||||
I vår intervjurunde med alle importørene (Motorbransjen nr. 1) forteller den norske Suzuki-importøren om en ny modell som skal komme i juni. Liana skal den hete, og den skal bli en populær Suzuki, den skal selges i 900 eksemplarer i 2001, selv om den bare er på markedet et halvt år.
For Suzuki er dette en ny biltype. Til nå har de bygget kantede ”Wagoner” eller konvensjonelle sedaner med tilhørende stasjonsvogner. Her kommer en slags mini-MPV, ikke ukjent fra andre, men en ”første gangen” fra Zuki. Det er en kompakt bil 423 cm lang, 169 bred og 155 høy, og med en flunkende ny 1,5 liters motor om bord. Den er på 81 kW (110 hk) ved 6.000 o/min og 142 Nm ved 4.000 omdreininger og er koblet til enten en 5 trinns manuell eller 4 trinns automatkasse som igjen er koblet til enten ren forhjulsdrift eller et 4WD-system. Man venter ikke annet derfra. Japanerne er ikke ivrige etter å fortelle om aks og toppfart før de kan bruke nøytrale referanser (redsel for reklame-etisk regelverk?) med forbruket er de pålagt å oppgi, så der står det 18 km/l etter en spesiell japansk syklus. I Japan er Suzuki sterkest på mikrobilene, de rare 660 ccm småbilene som ikke sees andre steder enn hjemme. Det er her Zuki føler seg mest hjemme, så det er kanskje derfor de er forholdsvis beskjedne når det gjelder salgsmål for denne nye: bare 1.000 i måneden. Men det styrker jo også mistanken om en offensiv eksport av denne bilen, man starter ikke en ny modellserie for å selge 12.000 av den i året.
Bilder Av Jon Winding-Sørernsen – bilnorge.no
|