img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
AMERICAN LaFRANCE
USAs mest navngjetne brannbilprodusent er American LaFrance, som nærmest er ukjent i Europa.

Firmaets historie går tilbake til 1832, da de begynte med hånddrevne brannpumper. I 1873 kom dampkraften inn i bildet med turbinpumper, og med dampdrevne stempler kunne American LaFrance 15 år etter annonsere ”vi garanterer å skape 80 pund damptrykk av kaldt vann i løpet av fem minutter”.

I 1890-årene arbeidet sterke krefter for å skape enhetisering og monopol på brannslukkingsutstyr i USA, men i 1903 ble det igjen fri konkurranse på dette, samtidig som automobilismen var på fremmarsj. Fram til 1905 bygde fabrikken ca. 10 bensindrevne personbiler under merket LaFrance før de forsøkte seg med en damp-brannbil, men brannkorps-bransjen var skeptisk til påliteligheten og det varte 4 år til før det ble en begrenset produksjon av brannbiler, først Simplex-motoriserte og deretter med egne motorer. En 5-tonns lastebil kom i 1910.

Person- og lastebiler
Produksjonen av personbiler fortsatte i begrenset omfang (22 stykker) fram til 1914 da 6-sylindrede motorer ble standard over hele linja. Disse bilene var svært hurtige og kostbare og ble bygget i begrenset antall, primært til utrykningssjefer og til konsernets egne direktører. Bare ett originalt eksemplar, en 1911 roadster bygget for race og brukt av brannsjefer, er fortsatt bevart og står på fabrikkmuseet i Cleveland.

I 1914 var etterspørselen på fabrikkens brannutstyr blitt så sterk at også lastebilene forsvant, men i 1920 ble produksjonen gjenopptatt, og tre år etter flyttet til et nytt, separat anlegg i New Jersey. Lastebilene var i vektklassen fra 2 til 7,5 tonn men kunne ikke konkurrere på pris og ble slått sammen med Republic i 1929, der American LaFrance-modellene utgjorde øverste hylle med bl. a. en 6-hjuler med 240-hesters V12 bensinmotor som kom to år etter. Den var uselgelig i denne kriseperioden, så Sterling Motor Truck overtok LaFrance-Republic året etter, for deretter å la kundene velge mellom Sterling eller LaFrance-Republicmerket på identiske lastebilmodeller fram til 1942.

A/S Sørensen og Balchen tok inn American LaFrance brannbiler fra 1920, men vi har ikke brakt på det rene hvor lenge de fortsatte å holde på med det.

Full brann-satsing
I 1914 ble også dampdrift endelig forkastet i brannbil-programmet, til gjengjeld ble det forsøkt en bensin-elektrisk hybrid med el-motorer i alle fire hjulnav, firehjulsbremser, firehjulsstyring og sjåførplassen anbrakt på toppen av bilens bakpart. Men slike utskeielser hindret ikke fabrikken i å tjene store penger fram til 1929, da lastebilene som nevnt gikk til Republic. På brannbiler ble det bl.a. bygget om T-Forder før en allianse med GMC ble ordnet, med brannbiler der V12-eren i hvert fall hadde noe for seg. Den gjorde faktisk American LaFrance til motorleverandør for andre produsenter og ble brukt i både Brockway-trucker, Greyhound-busser og bensin-elektriske lokomotiver.

I 1933 effektuerte fabrikken en prestisjetung bestilling fra New York: To pumpebiler som via en 4-trinns pumpe skapte et vanntrykk på 600 psi, nok til å ha en viss virkning opp til toppen av Empire State Building. Los Angeles ville ikke være dårligere, så fem år etter bestilte de fire biler med to V12-ere i hver. Disse bilene var de overlegent kraftigste brannbiler verden hadde sett før 2.Verdenskrig. Også kolossale stigebiler ble bygget, og de første frambygde hyttene begynte å dukke opp. Også etter krigen bygget American LaFrance ytterliggående konstruksjoner. Gassturbindrift ble forsøkt rundt 1960, men falt ikke heldig ut og ble erstattet av totakt-diesel og V8-diesel maskineri.

Redningsaksjoner
I 1966 ble American LaFrance en divisjon av A-T-O-konsernet, og i 1973 kom Century-serien som dannet ryggraden i produksjonen fra da av. Men det ble en stadig større utfordring å satse utelukkende på brannbiler. Fortjenesten sank, og i 1995 overtok Freightliner den gamle, stolte brannbilprodusenten. Året etter kom American LaFrance med sitt nye Eagle Custom-chassis og helt nykonstruerte brannpumper. I 1997 ble et nytt, stort produksjonsanlegg med eget fabrikkmuseum åpnet i Cleveland, rett ved Freightliners eksisterende anlegg. I 1999 kom Metropolitan-serien med mange komponenter felles med Freightliner, som er en divisjon av DaimlerChrysler.

11.september 2001 sendte selvsagt sjokkbølger inn i USAs femte største brannbilprodusent. Likevel tok det over to år før American LaFrance fikk summet seg til å støtte fondet for amerikanske brannmenn som hadde falt i tjeneste. Det gjorde de ved å donere 100 dollars fra hver solgte brannbil til fondet. I 2004 beløp dette seg til 15.000 dollars. 

I juli 2005 kunngjorde Freightliner at brannbiler ikke lenger skulle være en del av deres forretningsvirksomhet. I klartekst betydde dette at American LaFrances produksjonsutstyr og distribusjonsapparat var til salgs - men at DaimlerChrysler ønsket å beholde selve fabrikken til andre formål.

Måneden etter ble det imidlertid kunngjort at American LaFrance hadde inngått leveransekontrakter fra to til fem års varighet med brannkorpsene i Los Angeles, Phoenix og San Francisco. Ved årssliftet 2005/06 overtok investorfirmaet Patriarch Partners virksomheten. I 2006 kunngjorde de at produksjonen i løpet av 2007 vil bli flyttet fra Wyoming til South Carolina.

American LaFrance har en stilig, men underlig logo: En amerikansk ørn som sitter oppå et ridderkors, med merkets navn skrevet tvers over.

pic
pic
pic
pic
pic
pic
pic
pic
pic
pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer