Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tyske forhandlere bremser
Tyske bilforhandlere er usikre på fremtiden og bremser investeringene sine. I fjor investerte tyske bildetaljister 1,1 milliard Euro i virksomhetene sine. I år vil man ende langt unna dette tallet, kanskje godt under halvparten. |
||||||||||||||||
Det er to årsaker til denne vent-og-se holdningen. Den første er et
bilsalg som er på en såpass dramatisk nedtur, uten at noen egentlig kan
peke på årsakene, at man kan lure på om det er en total mentalitetsendring
hos brukerne vi begynner å se. Den andre er 1. oktober neste år.
Det er da resultatet av revisjonen av gruppeunntaket skal på lufta, og ingen vet hva det vil innebære. Men det er en rekke indikasjoner på at for eksempel dagens eksklusive forhandlere vil få lov til fortsatt å eksistere. At bilprodusentene også skal få lov til å regulere antall forhandlere innen spesielle salgsdistrikter er også et prinsipp man nødig satser på vil fortsette. Den tyske foreningen for bilforhandlere og verksteder, ZDK, har sagt at den ønsker et eget regelverk for beskyttelse av forhandlernes investeringer i det nye gruppeunntaket. Alternativet, sier man, er å finne et prinsipp for dette ved å ta en sak til retten. Her er det selvfølgelig bilfabrikkene som utfordres - i det siste har det vært alt for mange eksempler på at fabrikkene bare sier opp forhandlerkontrakter uten det ZDK regner som adekvat erstatning. Dette begynner for øvrig å bli et pan-europeisk fenomen - over 100 oppsagte engelske forhandlere er nå klare til å dra Mercedes-Benz for retten, for eksempel. ZDKs ris bak speilet er at uten en slik kapital-beskyttelses-klausul vil bilfabrikkene se forhandlernes investeringer i bilforretningen tørke inn til kun nødvendig vedlikehold. Den tyske avisen, Handelsblautt, har gjort en rundspørring blant tyske forhandlerorganisasjoner og forteller for eksempel at Volkswagen-forhandlerne har sett denne utviklingen lenge. Alt i 1999 var deres investeringer nede på 350 millioner Euro, mot nesten dobbelt så meget året før. VW-forhandlerne har for øvrig også fått noe annet å tenke på. Samtidig som Wolfsburg jobber for å få forhandlerne til å bygge krystall-palass, holder en av fabrikkens toppledere et foredrag der han spår at en tredel av Europas bilforhandlere vil forsvinne innen 2010. "Hvem og hva vil avgjøre hvilke?", spør de seg selv og viser til underlige oppsigelser og strukturendringer de siste årene. ZDK kan for øvrig fortelle at allerede nå er man nede på 15.000 bilforhandlere i Tyskland, ned med 6.000 salgssteder de siste 10 år. Frem til vi får konkret nytt fra Brüssel, kommer vi til å være meget forsiktige med investeringene, sa formannen for Fiats forhandlerforening, som spesielt peker på betydningen av salgsdistriktene. "Dersom vi mister våre lokale "monopoler" er ikke investeringene våre verd noe som helst, sier han. Ford og Opel-forhandlerne sitter også på pengene sine, derfra pekes det på den åpenbare trusselen direkte salg fra fabrikkene og over Internett representerer, og som også er med på å gjøre konvensjonelle investeringer i utsalgsstedet mindre attraktive.
Bare BMW-forhandlerne var forholdsvis avslappede i denne intervjurunden.
Merkets image og den sterke kundebasen de allerede har gjør at denne
gruppen er fornøyd og gjerne fortsetter å jobbe hånd i hånd med fabrikken.
Også når det kommer nye krav til investeringer.
|