img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
CUNNINGHAM
De som snakker om bilmerket Cunningham, bør for å unngå misforståelser være klar over at det har vært tre amerikanske bilprodusenter som har benyttet denne betegnelsen.

Den første var James Cunningham som ”håndbygde” eksklusive prestisjebiler i Rochester, New York fra 1907 til 1933, og aldri flere enn 185 personbiler i året. I 1919 fikk han for øvrig solgt et V8-motorisert eksemplar til Norge, som fortsatt er høyst kjørbart.

Nummer to var Briggs Swift Cunningham jr., født i Cincinnati, Ohio i 1907, senere student ved Yale der han møtte den tidligere Indy 500-vinneren Ralph DePalma, et møte som plantet fartsbasillen i unge Cunningham for godt. Konsekvensen ble at unggutten begynte å bygge festlige fartsmaskiner som for eksempel kunne bestå av en halv Buick og en halv Mercedes, og han havnet på det amerikanske landslaget i offshore-racing før 2. verdenskrig brøt ut. Så sent som på slutten av 1950-tallet vant han det prestisjetunge America's Cup.

Fra båtrace til Le Monstre
Ved siden av båtrace var bilrace Cunninghams store pasjon. I slutten av 1940-årene ble han oppmerksom på at europeerne holdt et årlig 24 timers-løp for sportsbiler utenfor Le Mans, og Cunningham meldte på to Cadillacer til 1950-løpet. Den ene hadde standard karosseri, den andre hadde et redselsfullt hjemmesnekret flak-karosseri og ble av franske bilsportjournalister umiddelbart døpt ”Le Monstre”. De fullførte Le Mans på henholdsvis 10. og 11. plass, i ”Le Monstre”, som Cunningham selv kjørte, var det bare den høyeste utvekslingen som fungerte i de siste 8 timene.

I mellomtiden bygde Cunningham sin første egenkonstruerte sportsvogn C-1, med en Cadillac V8-maskin, 3-trinns gearkasse, Ford forstilling og de Dion bakaksel. Den var både tung og uhåndterlig og ble umiddelbart utviklet til den 5,4-liters Chrysler Hemi-motoriserte C2R. Produksjonen fant sted i en ny fabrikk i West Palm Beach i Florida. C2R var beregnet til racing, mens C3 som fikk italienske Vignale-karosserier (og en del spesial-varianter) var for gatebruk og var de dyreste amerikanskbygde biler som fantes i de tidlige 50-årenes prislister. De 35 fabrikkansatte fikk i alt montert 25 Cunninghamer før Le Mans 1951 slik at fabrikken kunne godkjennes som sportsbilprodusent, hvilket var en betingelse for å kunne delta i løpet.

Til selve racet kom Cunningham med tre C2R. To av dem brøt underveis, Cunningham selv da han dro av banen ved Arnage. I mellomtiden jobbet bilen til Fitch og Walters seg opp fra 6. til 2. plass før motor og gir begynte å krangle, og de endte til slutt som nr. 18.

Suksess på Le Mans
Men Cunningham-bilene hadde tross alt satt seg på kartet sammen med Jaguar, Ferrari, Talbot og Aston Martin, og hadde all grunn til å satse på ny i 1952. Bilene var kortere og lettere og het nå C4R, to av dem var åpne og den tredje var en coupé. Den sistnevnte tok starten, men ble snart innhentet av Ferrariene, og etter å ha holdt seg mellom 2. og 6.plassen i timevis måtte coupéen bryte. Det samme måtte den ene roadsteren, men Cunningham selv, som satt bak rattet i den siste bilen gjennom 20 av løpets 24 timer, greide å legge beslag på fjerdeplassen til slutt.

1953 ble året da Cunningham bestemte at slaget om Le Mans skulle stå for alvor. Før dette vant merket den eneste betydelige seieren i sin karriere, 12-timers løpet på Sebring. Igjen ble tre biler sendt til Le Mans, hvorav den ene var den nye, dramatisk utformede C5R kjørt av Fitch og Walters. I åpningsrundene utviklet løpet seg imidlertid til et bikkjeslagsmål mellom Ferrari, Jaguar og Alfa Romeo. Det førte til at de italienske bilene var ihjelkjørt ut på natta, plassen ble litt bedre og C5R-en satte løpsrekorden på Hunaudiéres-strekningen med over 249 km/t. Men trommelbremsene slet med fade-tilløp og det endte med tredjeplass bak to skivebremsede Jaguarer. Også de to andre Cunninghamene fullførte blant de 10 beste.

Fremgangen i bilrace til tross; det var i 1954 klart at bilbygging var en dårlig butikk for Briggs Cunningham – produktene var aldeles for kostbare. Til årets Le Mans kom teamet med to lett modifiserte C4R og en Ferrari, men løpet var villere enn noensinne og været vekslet fra tordenskyll til bakende sol og tilbake. Cunningham gjorde rett i å holde seg litt i bakgrunnen, for ved daggry var bare 23 av de 60 startende bilene fortsatt med i løpet, med Cunningham-bilene på tredje og femte plass, og disse plassene ble beholdt til mål.

Produksjonsslutt
Cunninghams svanesang som bilprodusent kom året etter: Flere karosseriløse chassiser sto fortsatt hos Vignale i Italia da merket ble nedlagt. Likevel gjorde Briggs Cunningham et siste framstøt på Le Mans med en selvbygget bil: C6R med en 4-sylindret, 3 liters Meyer-Drake-Offenhausermotor og et svært vellykket, åpent karosseri med halefinne á la Jaguar D. Men dette løpet ble ikke som andre Le Mans-løp: Etter to og en halv time inntraff den største bilsport-katastrofe til dags dato, og da Cunninghamen måtte utgå etter halvkjørt løp hadde bilsporten fått annet å tenke på enn at dette var siste gang man så dette amerikanske merket i racing.

Cunningham fortsatte imidlertid med racing-teamet sitt, nå med andre merker og med teknisk preparering-assistanse fra Alfred Momo, senere velkjent ratt-produsent. På denne måten stilte Cunningham opp i Le Mans til langt utpå 1960-tallet . Og ettersom årene gikk, ble de bilene han hadde bygget selv mer og mer regnet som legendariske. I 1965 åpnet han et museum med 80 velvalgte kjøretøyer i Costa Mesa, California.

Tredje forsøk
I 1997 satte Cunninghams sønn Briggs Cunningham III i gang den tredje bilfabrikken med dette navnet, nå i Lime Rock i Connecticut. Den ”store” Briggs Cunningham, altså toer’n, var en gammel og syk mann da prosjektet ble iverksatt og hans medvirkning var kun av symbolsk art. Selve bilene var imidlertid reproduksjoner av C4R. Og for kunden var innmaten valgfri mellom historisk nesten-korrekte Chryslermotorer eller mer moderne mekanikk, uansett koblet med tidsriktig Siata-transmisjon. Prisnivået var også som på 1950-tallet: Astronomisk.

Emblemet på den nye serien var også identisk med originalen: Et flagrende start- og målflagg i svarte og hvite ruter, og foran dette et svart rektangel med følgende påtrykk i hvitt: Navnet Cunningham øverst, og den gamle adressen West Palm Beach Florida, USA under.

Blant de nye C4R-kundene var også ex-Chrysler-sjef Bob Lutz, som sammen med en investeringsbank fikk overtalt Cunningham III til å sette navnet sitt på en nyutviklet 2+2 supersportsbil med V12-motor og 4WD. Og da Lutz havnet hos General Motors varte det ikke lenge før dette konsernet la interesser i Cunningham-prosjektet.

På Detroit-utstillingen 2001 viste Cunningham konseptbilen C7, som fra 2004 av, i følge planen, skulle bli en gate-utfordrer til Ferrari og Aston Martin ”for de rike som synes at slike merker er for alminnelige”. Årsproduksjonen ble planlagt til mellom 500 og 600 enheter og utsalgsprisen stipulert til $ 200.000 på hjemmemarkedet.

Men i begynnelsen av oktober 2002 gikk den 70-årige Briggs Cunningham III til retten for å stevne Cunningham-bedriften: Den hadde stilt seg som garantist bak et lån han hadde tatt opp for å starte opp bedriften(!), men han hadde ikke blitt fortalt når lånet forfalt(!!) før det var for sent å innhente kapital annetsteds fra. Som følge av dette måtte han selge sine 775.000 aksjer til GM for underpris, hevdet Briggs Cunningham III. Bedriften Cunningham og onkel General satte bukkebein i saken, hevdet at de fortsatt manglet $ 85 millioner for å komme i gang, og dro på brekket for videre utviklingsarbeid. En måned senere fortalte John McCormack, sjefen for det ”nye” Cunningham-selskapet, at brekket ikke ville bli løsnet igjen.

Briggs Cunningham II overlevde så vidt det småtragiske gjenopplivningsforsøket av sine berømte sportsbiler og merkets endelige sammenbrudd. Han sovnet inn i månedsskiftet juni/ juli 2003, 95 år gammel.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer