img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
FODEN
Som lastebilfabrikk daterer engelske Foden seg fra 1899, men fabrikkens aner går enda lenger bakover. Grunnleggeren Edwin Foden, født 1841 i Sandbach i Cheshire, var sønn av en skomaker men valgte som 15-åring å ta jobb hos Plant and Hancock, som framstilte landbruksutstyr og dampmaskiner. Ti år etter hadde han jobbet seg opp til å bli partner i firmaet, som nå fikk navnet Hancock and Foden. Og i 1880-årene begynte de å bygge lokomobiler.

I 1887 ble firmaet omdannet til Edwin Foden Sons & Co Ltd, hvoretter man blant mer inntektsbringende sysler også jobbet med sjefens ide om den perfekte dampvogn. Det tok 12 år å utvikle den første prototypen, de neste to tok ett år hver. Men 1901-utgaven satte standarden for damplastebiler for de neste 25 år. Den vant en trial-konkurranse som det engelske forsvaret arrangerte, og dermed kom en liten serieproduksjon i gang. Denne 5-tonneren ble etter hvert supplert med en 2-tonner, og familiebedriften gikk bra, også etter 1911 da Foden senior gikk bort og sønnen Edwin Richard overtok, men først i 1925 kom en større Foden på 6 tonn.

Damp mot diesel
Nå begynte det konservative firmaet å kjenne virkeligheten rundt seg og hev seg på stadig dristigere ideer. Foden, hvis raskeste lastebil gjorde 30 km/t, lanserte nå en truck som var god for 95 km/t, med dampstyrte bremser på alle fire hjul. Andre modeller hadde luftringer på hjulene, kardang i stedet for kjedetrekk og andre løsninger som lå i forkant når det gjaldt lastebiler. Men bråk i familiestyret ble det først da Edwin Richard erklærte at han ville satse på dieselmotorer. Det endte med at han i 1931 grunnla en selvstendig fabrikk, ERF, i den andre enden av Sandbach.

Allerede før dette skjønte moderfirmaet at ERF-gründeren hadde hatt rett, så også Foden gikk samme år over til dieselmotorer av samme fabrikat, Gardner. Men de slet mye hardere enn ERF, bl.a. med en mislykket satsing på dobbeldekkerbusser, og først da William Foden i 1935 vendte hjem etter en del år i Australia kom Foden på fote igjen. Løsningen lå i 6- og 8-akslede kjøretøyer opp til 15 tonn, som også dugde som militærtrekkvogner. Med dette ble Foden bra butikk under 2.Verdenskrig også, da de dessuten bygde Crusader og Centaur stridsvogner samt granater.

Musikk i to-takt
Da freden kom gjorde Foden et halvhjertet framstøt på busser, men de hadde viktigere ben å stå på. Lastebilene ble oppgradert og solgte godt, også i andre verdensdeler. Dumpere var en annen heldig satsing, likeså totakts dieselmotorer som i tillegg hadde enkle applikasjoner for marint bruk. Selv fabrikkens eget orkester (etablert 1900) var nå så landskjent at de holdt jevnlig konserter på radio.

50-åra ble fine for Foden, som bl.a. lanserte en hekkmotorbuss og ble avanserte på førerhytter. De første helt i stål kom allerede i 1949, lettmetall- og glassfiberhytter fulgte i 1958, og i 1962 hadde Foden Englands første tiltbare hytte. De tilbød også anleggsbiler og mobilkraner opp til 80 tonn pluss en lang rekke spesialkjøretøyer. Servostyring, luftfjæring og luftstyrte skivebremser ble innført. 1960-åra ble mer edruelige, og modellutvalget ble rasjonalisert i 1971. En leveranseavtale til NATO for 10 millioner pund fra 1973 av virket lovende, og på midten av tiåret ble tyske Faun-dumpere solgt gjennom Fodens nettverk.

Paccar
Mot slutten av tiåret ville Foden inn på bussmarkedet igjen, særlig dobbeltdekkere. Prototypene de kom med var avanserte, men konkurransen var hard og prosjektet ble nedlagt. Fodens økonomi ble mer og mer kortpustet, for NATO-avtalen ble heller ikke så lukrativ som forespeilet. Rolls-Royce var blant kreditorene og var i 1978 på nippet til å overta eierskapet, men Foden reddet seg unna – på lånt tid. For selv etter lansering av nye modeller ble det ingen orden på finansene, og i 1980 stoppet produksjonen helt. Det lå nesten ingen bestillinger inne heller.

Sent samme år ble Foden overtatt av den amerikanske Paccar-gruppen, som hadde Kenworth, Peterbilt og Pacific i ”stallen” fra før, og i januar 1981 begynte i hvert fall enkelte maskiner igjen å snurre i Foden-fabrikken, som nå het Sandbach Engineering Co. Og merkenavnet ble i det minste beholdt på lastebilene, som bygges etter de samme strenge kvalitetskrav som Foden alltid har stått for.

I 1998 ble det blåst nytt liv i Foden-virksomheten med den nye Alpha-serien, som har mye til felles med større DAF-modeller (Paccar overtok DAF i 1996 og Leyland i 1998). Også Fodens førerhytter er mye DAF, men med en spesiell profil midt på grillen der Fodens stilsikre emblem er plassert. Det gir en tredimensjonal effekt av en myk, svart rombe med blank kant, der den øvre del er bøyet tilbake og med navnet Foden (skrevet med bokstaver som minner om Fords) tvers over Romben.

Våren 2000 ble nok et langt kapittel i Fodens historie avsluttet, da Sandbach-fabrikken stengte dørene for godt etter 144 års virksomhet under Foden-navnet. Produksjonen ble da overført til Leyland-fabrikken. Rangen spenner fra 18 til 44 tonn, men spesialchassiser for mobile enheter opptil 150 tonn kan også leveres.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer