Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Subaru minnes sine røtter Selvsagt må også Subaru mimre litt i disse retro-tider. Og ettersom de fleste forsøker å overgå hverandre med kraftige motorer og spenstige konsepter i Frankfurt, er det artig å ta en titt på lille HM-01 fra Subaru. |
||||||||||||||||
Mimringen dreier seg om selskapets første bil fra 1958 med betegnelse Subaru 360. Den var utstyrt med en hekkmontert 356cc luftkjølt totaktsmotor, 3-trinns gearkasse og ytet 16hk. Så var da også vekten så lav som 385kg, det må da være lett selv sammenlignet med dagens mopedbiler.
Retningsvisere? HM-01 er bygget på plattformen til den framhjulsdrevne Pleo microbilen Subaru selger på hjemmebane. En 658cc rekkefirer driver forhjulene via en trinnløs CVT automatkasse. Men HM-01 kan i kjent Subaru-stil skilte med 4-hjulsdrift. Bakhjulene drives av en 42 Volts elektromotor. Synkroniseringen disse i mellom styres elektrisk. Det finnes ingen plasskrevende, mekanisk kobling. En microprocessor sjekker grepet for hvert enkelt hjul og sørger via kabler for å fordele kreftene mellom for- og bakhjul. Når bilen kjøres på et høyt gear blir momentet i bakhjulene brukt til å lade opp batteriene til elektromotoren.
Den lille Subaruens vitale mål er 3,425m (L) x 1,425m (B) x 1,475m (H). Akselavstanden er på 2,31m, noe som gjør at den praktisk talt har et hjul i hvert hjørne. Bensinmotoren fremme yter 46hk (34kW) og har et dreiemoment på 58Nm mens den elektriske bak byr på 5kW og 144Nm.
|