Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GMC General Motors Truck Company kan om de ønsker feire 100 års jubileum i 2002. Merket har nemlig sitt utspring i Rapid Motor Vehicle Trucks, som ble dannet i 1902 for å bygge 1-sylindrede lastebiler. Det var i denne fabrikken i Owosso, Michigan, General Motors fra 1909 bygde GM lastebiler etter at konsernet året før ble dannet ved å kjøpe opp Rapid og andre bilfabrikker. |
||||||||||||||||
Det raskt ekspanderende GM opprettet i 1911 en egen lastebildivisjon i Pontiac, Michigan, men det var fortsatt Rapid-fabrikken som fikk æren av å fremstille den første lastebilen under merket GMC. Året var 1912, og emblemet lignet en vei som gikk gjennom en rundkjøring med bokstavene GMC midt i rundkjøringen. De vertikale flankene i M-en var buet slik at de føyde seg harmonisk langs G-en og C-en.
Bredere program Emblemet ble etter krigen forandret. Bokstavtypene var de samme, men de sto nå inne i en oval med vertikale riller i bakgrunnen. Nye satsningsområder i 1920-årene var busser, skolebusser, drosjer og det som GMC kanskje er mest kjent for i dag; pick-ups. Produksjon ble startet i Canada i 1922, og fire år etter satte en 2-tonns GMC lastebil rekord fra New York til Los Angeles med en tid på 5 døgn og 30 minutter. Samme år overtok GMC den berømte karosseribedriften Fisher, samtidig som deres største modell ”Big Brute” med 10 tonns lastekapasitet kom i produksjon.
Produktutvikling Igjen ble emblemet forandret, men igjen var bokstavene uendret og plassert i midten, denne gangen i en sirkel med en ytre ring der det sto ”General Motors Truck”. Og i 1938 var pickupene helt nede i 500 kg nyttelast.
Fra kaki til pynt Etter 2.Verdenskrig ble modellutvalget hos GMC rasjonalisert til 48(!) basismodeller. Også emblemet ble enklere i 50-åra: Bokstavene ble frittstående, M-en fikk vinger på bunnlinja som de to andre bokstavene hvilte på. Men selve bilene, særlig pick upene og Suburban, fikk typiske karosserier for perioden med mye glass og glitter og var nærmest blitt identiske med Chevrolet. V8-motorer kunne leveres på lette modeller fra 1955, og V12ere på den tunge siden fra 1960. Detroit Diesel gikk på sin side over til firetaktsmotorer fra 1964.
Chevy-tvilling Det mest originale med GMC i denne perioden var kanskje at de satset på fremtidsrettede og for sin tid ganske stilige bobiler fra 1973 av. Solid mekanikk med tidvis avanserte tilløp har alltid preget GMC-produktene, og om det ikke er stort annet å si om dem, er det ikke tvil om at de har representert noe av det mest innbringende av alle GMs geskjefter.
|