img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
HINO
For ikke mange år siden var Hino lastebiler et vanlig syn på norske veier. Bilene var robuste, men fabrikken holdt ikke tritt med europeiske utslippskrav og falt ut av markedet. Siden da har Hino tatt tak i utviklingen, og i Japan går fortsatt produksjonen for fullt.

Hino har sin bakgrunn i Tokyo Gas and Electric Industry Co Ltd (TGE), grunnlagt i 1910. I 1916 besluttet bedriften å prøve seg på lastebilproduksjon, men fram til 2.Verdenskrig var alt de bygde rettet mot hjemmemarkedet. Først i 1942 ble det bestemt å skille ut denne virksomheten i et eget selskap, Hino Heavy Industries Ltd, med fokus på trekkvogner og dieselmotorer. Det er her Hino-navnet første gang dukker opp, men selv ikke bilnorge.no. har hittil greid å finne ut bakgrunnen for navnet.

Last og buss
Hinos første modell var en 7-tonner. Snart kom også en 15-tonner og i 1947 kunne de tilby en monstrøs buss for 150 passasjerer. Trolleybusser kom på programmet i 1949 og en 6X6 militærtruck, kalt ZG, i 1951. Fra starten av var trykkluftstyrte bremser en spesialitet hos Hino, og fra 1950 begynte de også en forsiktig eksport.

På midten av 50-tallet var halvparten av Hinos produkter busser, til dels svært avanserte med automatgearkasser, luftfjæring og midtplassert, liggende motor under gulvet. I 1959 ble bedriften reorganisert som Hino Motors Ltd.

Personbiler
Behovet for personbiler var stort i Japan etter krigen, og regelverket favoriserte små biltyper. I 1953 bega Hino seg inn på dette markedet ved å lisensprodusere hekkmotorbilen Renault 4 CV. Det fortsatte de med fram til 1961, samme år som Renault selv tok originalen av programmet. Hino presenterte for sin del en egenutviklet 4-dørs hekkmotorbil ved navn Contessa, som var klart inspirert av Renault Dauphine.

I 1964 omdesignet Michelotti hele Contessa-karosseriet, bl.a. med en front som minnet en del om BMW 700, også den et Michelotti-design. Samtidig vokste motorvolumet fra 893 ccm til 1251 ccm. En coupé-utgave med 70 hk motor ble også tilbudt.

Toyota og Leyland
I 1967 ble Hino overtatt av Toyota, og med overtakelsen ble Hinos personbilprogram utradert. Ut gikk også Hinos lille pickup Briska 1300 med 1 tonns lastekapasitet, som hadde kommet året før. Kun den tunge linja skulle heretter få bære Hino-navnet. De største lastebilene kunne nå bære 15 tonn på ryggen, men ”flaggskipet” var likevel RA 100, en landistansebuss for motorveier med selvbærende karosseri, luftfjæring og en 12-sylindret flat dieselmotor på 16 liters volum og 320 hk effekt. Toyota opprettet også en egen Hino-fabrikk i Irland.

I begynnelsen av 70-årene begynte både hekk- og frontmonterte motorer å dukke opp. Det samme gjorde trucks på opptil 40 tonn. Nok en lisensfabrikk ble opprettet i 1980, denne gang i Beijing. Hinos eksporttall nådde dette året 200.000 enheter. I 1985 ble det inngått samarbeid mellom Hino og engelske Leyland om utvikling av dieselteknologi. Samme år presenterte Hino den 3-akslede dobbeldekkerbussen Grand View. På det tidspunkt var allerede nye Hino-fabrikker oppført i Indonesia og i Taiwan. Og i 1990 kom det en ny samarbeidspartner til: Chryslers filial i Tyrkia.

Paris-Dakar
Hino hadde et renomme for å lage uspennende, men økonomisk gunstige og svært solide lastebiler, godt egnede til primitive underlag over lange distanser. Hvordan kunne man lage litt dramatisk sus rundt et så traust image? Svaret var like enkelt som det var dyrt: Å gjøre seg bemerket i ørkenrallyet Paris-Dakar, som på denne tiden hadde opparbeidet seg en tilnærmet global TV-dekning. I 1991 deltok Equipe Camion Hino i dette rallyet for første gang.

Men Hino tok også tak i sitt andre drawback: Stempelet de hadde fått for produktenes ugunstige utslippsverdier. En dieselelektrisk hybridbuss ble svaret.

1992 ble et bra år for Hino: Eksporten nådde en halv million biler, hele den tyngre lastebilrangen ble skiftet ut, og samtlige i teamet fullførte årets Paris-Dakar. Fabrikken feiret 50 års jubileum ved å lette på sløret rundt sine visjoner for det nye millenniet som skulle komme.

Moderne emblem!
Emblem og logo var ikke det Hino hadde prioritert høyest, på godt og vondt. På godt, fordi emblemet de hadde brukt når de først brukte et var en stilig overlevning fra 40-tallet med navnet Hino på rød bunn, flankert av store vinger. På vondt, når de valgte å bare sette de fire bokstavene i store, blanke typer over hele fronten på bilene; gjesp.

I 1994 kom imidlertid det nye, smarte Hino-emblemet som ennå brukes. Det er en H der bokstavens vertikale streker er formet til å gi et elliptisk inntrykk, slektskapet med Toyotas tilsvarende ellipse er tydelig. Hinos gir inntrykk av en to-delt jordklode bundet sammen av H-ens horisontale strek.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer