Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Skarp, liten kjapping fra Dodge I fjor debuterte Dodge sin nye Viper i Detroit. I år har de, i tillegg til lommeraceren vi omtalte lørdag, bygget en enkel, ren konseptbil med den hvasse betegnelsen Razor. |
||||||||||||||||
Det virker som noe av sjelen til Bob Lutz fortsatt befinner seg hos Chrysler selv om det begynner å bli noen år siden han forlot selskapet. For ideene bak Dodge Razor er merkelig like de vi i går omtalte i forbindelse med Pontiac Solstice: Gjør det enkelt og bruk elementer fra eksisterende modeller i konsernet.
Nok skyv Mange DC-komponenter er benyttet, men selve plattformen er ny. 6-trinns gearkassa er for eksempel utviklet hos D-delen av konsernet, den i Stuttgart. Motoren er en oppgradert utgave av den 2-liter som benyttes i Chrysler-modeller. I Razor har den fått turbo og intercooler og utvikler dermed 250hk med et maks dreiemoment på 312Nm. Hvor på skalaen momentet er på sin høyde sier den foreløpige DC-informasjonen ikke noe om. Og bilen trekk selvfølgelig på de hjulene som sitter bak.
Minimalistisk De to som får plass sitter rett og slett godt plantet i skikkelige racingstoler med 5-punkts belter. På instrumentpanelet har du det mest nødvendige, en stor turteller med et digitalt speedometer i midten. Pluss, selvsagt, målere for temperatur/oljetrykk og drivstoff/batteri.
Razor er ingen ruvende sportsbil. Den strekker seg 3,75 meter i lengderetningen, er 1,75 bred og rager 1,21 over asfalten. Ingen konkrete planer om å sette den i produksjon foreløpig, men som Chrysler sier, skulle de få lyst til det en gang i fremtiden, vil utstrakt bruk av komponenter fra andre familiemedlemmer i alle fall gi en overkommelig pris.
|