Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Cadillac feirer hundre med Cien Cadillac er flaggskipet i GM-konsernet. I tillegg kan de i 2002 se tilbake på sine 100 første år som bilprodusent. Klart slikt må feires med en skikkelig superbil! |
||||||||||||||||
De språkkyndige vil finne jubileet innpakket i bilens navn, for Cien på spansk betyr 100. Bilen, hvis den noensinne finner veien til samlebåndet, vil hamle opp med det meste den møter på sin vei. En 7,5-liters V12 på 750 hester og et dreiemoment på 610 Newtonmeter sier vel det meste. En 6-trinns semi-automatkasse med ”paddle shift” bak rattet overfører kreftene fra den midtstilte motoren til bakhjula. De er for øvrig i dimensjon 335/30 på 21-tommers felger. Foran sitter det ”bare” 245/35R19. (Motoren kan du lese mer om i artikkelen ”Cadillac Cien – mer enn en bil.)
Og når vi først er inne på data kan vi jo like gjerne nevne målene på konseptbilen. Den rager 1,17m i høyden, har en lengde på 4,45 og er 1,97m bred.
Stealth på hjul Store luftinntak både i front og bak dørene sørger for tilstrekkelig med kjøling til den store V12eren. Sammen med moderne, trekantede frontlykter blir bilen en typisk Caddi når du ser den forfra. Fra siden er den typisk strømlinjeformet. Sett bakfra gir Cien visse assosiasjoner om de bevingede Cadillacene fra sekstiåra. En aktiv hekkspoiler, av det slager UP er så glad i, spretter opp når bilen overstiger en gitt hastighet.
Kompositt I kabinen finner du det du måtte ønske deg av hi-tech. Night Vision, OnStar, StabiliTrack, Ultrasonic Rear Parking Assist og Communiport er noen av betegnelsene på den medfølgende utstyrspakken. LCD skjermer gir deg all nødvendig informasjon om bilens tilstand samt at de gir videobilder som erstatter ryggespeilene på vanlige biler. Selvsagt er interiøret innhyllet i mykt lær og ”ekte” metall slik det skal være på en bil som oser sport og luksus.
Vi lar GM selv få det siste ordet: ”Cien er det beste medium for å demonstrere Cadillacs fortid, nåtid og, fremfor alt, fremtid,” avsluttet Cox ved presentasjonen i Detroit.
|