Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW-konsernet som statsbedrift? Ting tyder på at Brussel neste uke vil fortelle VW at de må fjerne stemmerettsbegrensningene. Konsekvensen kan bli at VW konsernet igjen vil bli en ren statsbedrift. |
||||||||||||||||
Det er en del underlige ting rundt Volkswagen. Europas største, aggressiv modellpolitikk, sterkt kritisert for aksjonærpolitikken. Stemmerettsbegrensninger gir for eksempel storaksjonær Niedersachsen blokkeringsmuligheter på generalforsamlinger, på tross av at de ikke eier mer enn 20 prosent av aksjekapitalen.
Argumentet er blant annet beskyttelse mot fiendtlig overtakelse, men det er et argument som EU ikke lenger lar seg imponere av. Til uken regner man med at et nytt lovforslag blir fremlagt, der denne type sperreminoriteter forbys. Den tyske delstaten der VW-Werk ligger, Niedersachsen, som er fabrikkens største enkeltaksjonær, har lenge sagt at arbeidsplassene er viktigere enn for eksempel aksjeverdien. De andre aksjonærene er ikke akkurat enige i dette, og skyr derfor VW-papirene så lenge eierne har begrenset handlingsfrihet. Selv om medlemmer av regjeringen i Niedersachsen betegner slike spekulasjoner som reinspikka tøv, øker spekulasjonene om at delstaten vil øke sin eierandel i VW AG dersom EU vedtar ”VW-loven”. Med en aksjekurs på 52 Euro er prisen på konsernet i dag 20,8 milliarder Euro. Ikke så veldig dyrt kanskje, men dersom Niedersachsen skal øke sine interesser fra dagens snaue 20% til et flertall, må de ut med ytterligere 6,5 milliarder Euro for å få kjøpt det nødvendige antall aksjer. For en delstat med allerede ganske anstrengt økonomi er nok dette et krafttak som ligger hinsides yteevnen.
Men fremdeles, som en rekke analytikere påpeker, er det ikke sikkert at en majoritetseier er den eneste garanti mot fiendtlig overtakelse. Den beste sikringen er å drive en bedrift som ingen andre vil ha – slik som mange mener har vært tilfelle frem til nå.
|