Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bitrere Ford-medisin enn ventet Da Ford presenterte sine redningsplaner for Wall Street fredag tok de i enda sterkere enn ventet. Produksjonskapasiteten skal ned, bl.a. ved å stenge 7 amerikanske fabrikker, og til sammen 35.000 arbeidsplasser skal vekk. |
||||||||||||||||
35.000 arbeidsplasser, det er 10 prosent av Fords globale arbeidsstokk. 22.000 av de som skal vekk befinner seg i Nord Amerika. De ble også sagt at i fjerde kvartal i fjor satte man av 4,1 milliarder dollars for den innsatsen som nå må gjøres. Når fjorårets regnskapstall offentliggjøres kommende torsdag er det derfor opplagt at vi vil se det første underskuddet siden 1992.
Fords avtaler med de amerikanske fagforeningene gjør imidlertid at fabrikker ikke kan stenges før til neste år, derfor kan den prosessen bli lang, smertefull og kostbar. Fords folk regner da ikke med mer enn break even heller for inneværende års resultat. Når man har vært gjennom det hele skal Fords amerikanske produksjonskapasitet være nede på 4,8 millioner biler, fra dagens 5,7. Oppi alt dette har den nye Ford-sjefen, oldebarn av grunnleggeren, William Clay Ford jr. gjort kjent at han dropper både lønn og bonus i år, som et symbolsk gest for gjenoppbyggingen. Folket er sikkert rørt, for det første har dette allerede vært gjort – av Lee Iacocca og hans kompiser da de skulle snu Chrysler. For det andre har unge Ford en personlig formue på 185 millioner dollars og aksjer nok til at et eventuelt utbytte av gammel standard ville få gasjen til å virke latterlig. På vei tilbake til gamle takter, med 7 milliarder dollars i årlig resultat, er det imidlertid et par andre problemer man må gjennom først. Man trenger cash, men det skal løses ved å selge noen spesielle obligasjoner for til sammen 3 milliarder dollars. Adskillig verre er det at Ford mangler nye modeller i påfyllingstrakten. Mens konkurrentene står klare med den ene nye modellen etter den andre, må Ford slite med faceliftede gamle modeller. Ford selv sier at de skal inn med to nye modeller i år og tre neste år. Men når nytt betyr en facelifted og modifisert Ford Expedition, har de et problem. For nå er det ikke bare de tradisjonelle konkurrentene, GM og Chrysler de må møte. Honda, Nissan og Toyota slår til med nye modeller i en rekke segmenter de aldri har vært før. Nick Scheele, ex-Jaguar som nå er daglig leder for hele konsernet, har sagt at i motsetning til i Europa er ikke Ford i USA i den heldige situasjon at nye modeller vil komme trillende i et sett. Ingen modeller som i betydelig grad vil øke Fords Nord-Amerika-salg vil komme i løpet av de neste to årene, har han sagt. Allikevel tror han at Ford skal kunne opprettholde markedsandelen. Få utenfor konsernet tror imidlertid det.
Ford aksjer steg imidlertid med 23 cents til $15,52 før børsen stengte fredag, men den ligger fremdeles 19% dårligere i forhold til GMs siden 11. september. Det er imidlertid denne uken som vil vise om aksjemarkedet lot seg imponere av Fords nye planer.
|