Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan med Europa-pluss? Det kan vise seg at Nissan tjente penger i Europa i fjor, når bokholderne er ferdige med fintellingen. I så fall en stor triumf her også, for et selskap som stort sett etterlater seg positive signaler for tiden. |
||||||||||||||||
I 2000 tapte Nissan litt mer enn 300 millioner euro i Europa. Så sendte vidundersjef Carlos Ghosn beskjed om hvordan han ønsket at Europa skulle opptre, først og fremst ved å spare på innkjøp og rasjonalisere distribusjonen.
På tross av at valutaen har jobbet mot spareplanene antyder Nissans Europasjef, Hitoshi Kawaguchi, nå at fjorårets resultat kan vise seg å ligge på et tosifret antall euro-millioner. Med pluss foran. Selv om vi ikke har merket noe til det her hjemme har det skjedd store ting med Nissans forhandlerapparat. Større forhandlerenheter er skapt, og enkelte steder ser man et meget tett samarbeide med store Renault-forhandlere. Spania-produksjonen er redusert og innkjøpene til den engelske fabrikken skjer i økende grad i €-området, der det åpenbart er enklere å holde kontroll med prisene. Til Reuters forteller Kawaguchi at innkjøpte deler kostet Nissan 25% mindre i 2001 enn i 1999.
Nissan har en slags treårs kriseplan som skal løpe ut neste år. Deretter skal et konsoliderings- og så et ekspansjons-progam tre i kraft. Men allerede nå ser det ut som man kan slå fast at finansielt i Europa ligger Nissan bedre an enn Toyota.
|