Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM i pluss i fjor General Motors omsatte for 177,3 milliarder dollars i fjor og satt tilbake med 1,5 milliarder. Det er ikke mye til forretning, men det er i hvert fall et pluss-resultat. |
||||||||||||||||
Det er opplagt at det er ikke nok å være stor. Generalens egne merker (inkl. Saab) sto i fjor for 15,1 av verdens bilsalg og teller vi med de assosierte, slike som Subaru, Suzuki og Lancia – blant andre – hadde han 23,7 prosent markedsandel. Men med en resultatprosent på under en kan man vanskelig påstå at han misbruker sin overlegne markedsposisjon.
Men tross alt ble det litt bedre enn ventet. Selv om fjerde kvartal, med inntjening på 60 cent pr. aksje bare var halvparten av i fjor, var det allikevel 20% bedre enn det mange hadde ventet. Og selv om det totale bilsalget deres ramlet med 11 prosent globalt, og 8 prosent hjemme, kunne han i hvert fall trøste seg med at SUV-salget krysset 1 million-enheter-grensen for første gang i fjor. Et segment der ikke japanerne har knust amerikanerne. Opel er vel GMs største problem. I fjor tapte den tyske filialen enda nesten 600 millioner dollars, fra 450 millioner i 2000. Men nå lover Opel å komme ut i svart i 2003.
Nå er GM ganske optimistisk med hensyn til det året vi er inne i. Mens Wall Streeet regner med at GM kommer til å tjene et sted mellom 32 til 86 cents/aksje i første kvartal i år, sier GM at de kommer til å gjøre ca. 1 dollars, og at de for hele året skal klare 3 dollars pr. aksje. Markedet ser ut til å dele optimismen, aksjekursen har de siste dagene steget fra 49,77 til ca. 50,3.
|