Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford blødde i fjerde
Fjerde kvartal var bloddryppende hos Ford. Dryppende? Blodet sprutet. Litt over 5 milliarder dollars må de skrive i rødt! |
||||||||||||||||
Siste gang Ford måtte bokføre et tap på et årsregnskap var i 1992. Da var det vesentlig høyere enn årets tilsammen 5,45 milliarder baklengs, nemlig på hele 7,4 milliarder. Men det gang lå mange av årsakene i endret regnskapsføring med nye verdier på endel pensjonsavsetninger.
I fjor var det andre ekstraordinære avsetninger som forårsaket fallet. Hele 4,1 milliarder er avsatt til det restruktureringsarbeidet som er igangsatt (seks fabrikker ned, 35.000 arbeidsplasser vekk). Men selv om man ser bort fra det var resultatet negativt, i motsetning til for eksempel GMs. Liten trøst da at fjerde kvartals tapet allikevel ikke var så stort som analytikere hadde ventet. Har ikke Ford avsatt nok i denne runden? Markedet har reagert med å sende Ford ned på en ny 52-ukers lav, men det hører også med at Wall Street ikke har applaudert Fords restruktur-planer, de går åpenbart ikke langt nok for investorene, og det er flere som har nedgradert kredittverdigheten, slik at Fords gjeld er blitt enda dyrere å betjene. Særlig hyggelig er heller ikke hverken cash-flow-situasjonen (flere ikke-kjerne virksomheter skal selges, og selges fort) og pengene i banken er heller ikke meget å skryte av akkurat nå. Ned fra 8,1 milliarder dollars ved inngangen til 2001 til 3,9 milliarder nå, hvorav 2,6 imidlertid er bundet til pensjonsforpliktelser. 1,2 i egne fond er tynt.
Solsiden er for tiden Europa-operasjonen. Jac Nassere, som nå selvfølgelig får skylden for Fords globale katastrofe, etterlot jo heller ikke Europa i førsteklasses form da han ble hentet til Dearborn som toppsjef. Men det er det stort sett rettet opp i nå – Europa produserer og tjener penger og – kanskje viktigst – har en flom av nye modeller klare. I USA har de nesten ikke det en gang.
|