Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilfabrikkenes nei til nytt gruppeunntak
For et par uker siden begynte det å sirkulere historier om hvordan EU-kommisjonen kanskje kan tenke seg det nye gruppeunntaket – bestemmelsene som regulerer bilfabrikkenes kontroll over distribusjonen av bilene. Bilindustrien liker ikke endringer. |
||||||||||||||||
Den 30. januar får EU-kommisjonen forelagt seg forslaget til et nytt regelverk som blant annet vil si at en bilforhandler skal få lov til å forhandle flere bilmerker, at du godt kan få selge bil uten å ha noe verksted, eller at du kan bli merkeverksted uten å selge nye biler, eller at folk skal få lov til å kjøpe nybil hvor de vil i Europa uten at fabrikkene kan la det gå ut over noen som helst.
En del av dette er en liberalisering av det regelverket som finnes i dag. Nå har arbeidet med dette foregått såpass lenge at man har vendt seg til bilfabrikkenes automatiske protester hver gang det dukker opp et forslag. Og det var ingen bombe at da Peugeot/Citroën-sjefen Jean-Marie Folz møtte på Brüssel-utstillingen hadde han ting å si. For ikke bare er han leder av Europas mest progressive bilfabrikk for tiden, han er også president for ACEA – den europeiske bilindustriens takorganisasjon. ”Etter det vi nå vet”, sa han, ”er vi meget bekymret med hensyn til den retningen de foreslåtte reglene synes å peke. Det nye regelverket kan fort vise seg å jobbe motsatt av de mål man har satt seg med negative konsekvenser for alle, i første rekke for kundene”. Han viser til at dagens system med streng utvelgelse av forhandlere og servicepunkter og et velregulert ettermarked nettverk har jobbet bra frem til nå, og burde kunne jobbe like bra i fremtiden også. For sterke endringer av regelverket vil kunne ødelegge ansvarsforholdene mellom produsent, forhandler og kunde, får vi høre, og derved hele samfunnets tillit til produsentenes evne til å forsyne oss med bevegelsesfrihet, sikkerhet og miljøvern. Ingen ble spesielt rørt etter presentasjonen, og Mario Monti og hans dyktige konkurransetilsyns-medarbeidere fortsetter arbeidet.
Det skal resultere i et nytt gruppeunntak som skal gjelde fra 1. oktober i år, og vare frem til 31. mai 2010.
|