Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche plusser på Porsche er ulik de aller fleste bilfabrikker i verden. De rapporterer om stadig økende fortjeneste – som om det skulle vært en selvfølge. |
||||||||||||||||
Porsches bokføringsrutiner er litt annerledes enn de fleste kollegenes – derfor er det nå de rapporterer om første halvårs resultater. Avvikende heter visst slike regnskapsår. Avvikende er også bunnlinjen, avvikende fra de fleste andre bilfabrikkenes, for tiden.
Salget i denne perioden - ikke glem at vi snakker økonomisk usikkerhet, et av Porsches store markeder var i krig, verden var usikker på fremtiden - økte med 6,3 prosent, til 1,83 milliarder euro. Av det satt fabrikken tilbake med 154 millioner – en økning på 10,2 prosent. Nå skal det tilføyes at salgsøkningen ikke skyltes noen vesentlig volumøkning, 23.370 biler i dette halvåret var bare 0,7 prosent flere enn i tilsvarende periode året før. Men det ble solgt en meget rikere miks, de dyreste 911 modellene solgte bedre enn noensinne. 10.280 Boxster var 13,4 prosent nedgang, mens resten – 911-modeller – tilsvarte en økning på 15,5 prosent.
På spørsmål om hvordan Porsche skal greie å verne seg mot den forventede nedgangen på alle markeder nå, svarte representanter for verdens mest lønnsomme bilprodusent at de ganske enkelt skal konsentrere seg om å selge enda flere 911-modeller. De tilføyde at selv om man kanskje må regne med en viss nedgang i annet halvår, regner man med minst de samme resultatene som man hadde i forrige forretningsår. Og det var de som ga Porsche tittelen ”verdens mest lønnsomme”. Enda færre konkurrerer om den tittelen nå.
|