Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche på bedrifts-toppen Også når det gjelder renommé og omdømme er Porsche på topp. Selv når vi ser bort fra bilene. |
||||||||||||||||
Det tyske Manager Magazin har hatt sin årlige merkevareundersøkelse. 2500 mennesker som beveger seg i de øvre sjikt av selskapers administrasjoner og ledelse er spurt om hvilke tyske firma som har det beste renommé.
Akkurat som for to år siden var det Porsche som endte på topp. Grunnen til at de ikke også lå der i fjor er at denne undersøkelsen bare gjøres hvert annet år. Og ikke nok med at de gjentok prestasjonen, de økte også forspranget til neste mann på listen med 11 poeng til totalt 864 av 1000 mulige. Egentlig er det ganske utrolig at bilfabrikker tok halvparten av plassene på ti-på-topp listen. Det er nesten så man begynner å lure på om de spurte svarer på hvilke reklamekampanjer de har lagt merke til. At bilfabrikkene er tunge når det gjelder merkvare-eksponering er det vel ingen tvil om. I alle fall var det BMW som fikk 2.plass og Audi som ble nummer 3 med henholdsvis 854 og 825 poeng. Så var det Coca-Cola (Tyskland) som dukket opp foran Daimlerchrysler. På de neste fem plassene fant vi Volkswagen, Nokia, Siemens og Sony (som delte åttende) og til slutt den utgivergruppen som blant annet har Frankfurter Allgemeine Zeitung i sin stall.
Audi på tredje foran VW på sjette, det må være en hyggelig melding til Audi-direktøren som nylig fikk sparken av sine prinsipaler hos VW fordi han åpenbart ikke gjorde god nok jobb. At ingen andre skjønte hvorfor den gang blir bekreftet av denne undersøkelsen.
|