Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Isuzu dropper personbiler Det er tvilsomt om det blir nødvendig med så masse sorgarbeide. Eller om krisepsykiatriske team må kalles inn. Isuzu skal slutte med personbiler. Det betyr at Aska forsvinner! |
||||||||||||||||
Isuzu har aldri stått for oss som drømmen om personbilen. De startet med noe så inspirert som lisensbygging av Hillman Minx, og derfra ble det ikke akkurat bedre. Juveler som Bellel og Bellett, Piazza med italiensk karosseri, forsøk på å utvikle rotasjonsmotoren, de grusomme fremtidsbilene Co-A 1, 2 og 3 som de underholdt oss med på Tokyo-utstillingene i 80-årene.
Men samtidig dukket det opp juveler som konseptbilen 4200R i Tokyo i 1989, der Lotus hadde gjort svært meget av arbeidet. Slike ting ga oss et visst håp om fremtiden. Men når det var biler som Gemini de forsøkte å selge – 204 slike ble lurt inn på det norske markedet – var liksom ikke Isuzu det merket som skapte størst entusiasme. Men i 4x4-avdelingen var det ganske annerledes. Der var (og er) de kompetente på produksjonssiden, og når det gjelder konsepter og utvikling har de alltid vært i forkant. Det var Shiro Nakamura som var designsjef der, og han lot Simon Cox og hans muntre menn i Birmingham boltre seg akkurat som de ville på fremtidsvisjoner. I dag er Nakamura den meget progressive sjefen for Nissan Design, og Cox tegner fremtidsmodeller for Cadillac og andre US-GM produkter, fremdeles med base i lite fancy men svært så gatesmarte Birmingham. Nå skal altså Isuzu gi seg helt med personbil og ofre seg for lette trucker og dieselmotorer. Ingen kommer til å savne det. Ikke Honda en gang. Honda?
Ja, for Isuzus siste modell, Aska (bildet), er en ren Honda Accord kloning. Men nå på slutten ble det ikke solgt flere enn ca. 500 slike i året, og det klarer nok Honda å fikse på egen hånd.
|