Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Så kom G.U-forslaget
Fabrikkenes tak løsner Mario Montis forslag til nytt gruppeunntak møtte motstand i EU-kommisjonen i går kveld. Fire kommisærer stemte mot, men nå er forslaget vedtatt, og på enkelte områder har det gått lenger enn ventet. Men generelt kan man si, og det er vel ingen bombe, at fabrikkenes grep på distribusjonen løses litt opp. |
||||||||||||||||
Målet til EUs konkurransekommisær er at bilene skal bli billigere – eller jevnere priset over hele EU-området, og at kundene skal ha større valgfrihet. Det nye forslaget, som skal endelig behandles til sommeren og skal gjelde fra 1. oktober med et års overgangstid, vil utvilsomt medføre større konkurranse i markedet.
Du skal for eksempel ikke være nødt til å få bilen ettersett der du kjøpte den. Fabrikkene må godta garantikrav fra alle godkjente verksteder. Du skal også kunne kjøpe reservedeler direkte fra dele-produsenten, uten at den er pakket i bilfabrikken emballasje først. Disse punktene er tunge for bransjen, minst 50% av inntjeningen kommer fra denne delen av virksomheten. Forhandlere vil kunne sette opp fler-merke forretninger, så sant man holder merkene fysisk adskilt fra hverandre, og forhandlere skal aktivt kunne selge biler langt utenfor sitt egentlige område. Tvers over landegrenser skal man kunne jobbe nå, uten at fabrikkene legger seg opp i det. Derimot krever forslaget at biler som selges over nett eller gjennom supermarkeder skal være innkjøpt hos forhandlere, hvilket begrenser fabrikkenes muligheter til direkte salg noe. Og forhandlerne får bedre oppsigelsesbeskyttelse. Forslaget møter selvfølgelig motstand, og ikke bare fra bilfabrikkene (selv 16 timer etter at Monti presenterte forslaget hadde enda ikke ACEA, bilfabrikkenes paraplyorganisasjon reagert offisielt, men de har kanskje sagt alt som kan sies på forhånd?). Politikere, først og fremst i Tyskland, har reagert svært negativt. Den tyske forbundskansleren, Gerhard Schröder, avleverte en flengende kritikk i god tid før forslaget ble presentert. Men han har valg til høsten der sysselsetting blir et sterkt tema, og propagandaen insisterer på at denne reformen vil koste minst 100.000 arbeidsplasser i tysk bilindustri. Hvilket sånn sett bare er med på å understreke Montis og forbrukerorganisasjonenes store poeng: bilkundene betaler for meget de ikke skulle betalt for. De av dere som er spesielt interessert vil finne flere informasjoner på EU-kommisjonens sider. Generelt om konkurranse og bil finner du på http://www.europa.eu.int/comm/competition/car_sector/.
Så er en lang pressemelding om det nye forslaget lagt ut på http://www.europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt&doc=IP/02/196|0|RAPID&lg=EN mens du vil finne en rekke grunnleggende spørsmål og svar på http://www.europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt&doc=MEMO/02/18|0|RAPID&lg=EN
|