Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-markedet ned i januar 1.278.527 nye personbiler ble registrert i Europa-området i januar. Det er en nedgang på 1,3 prosent. Ikke meget, men med en november i fremgang og en desember i fortsatt fremgang, var ikke nedgangen direkte ventet. |
||||||||||||||||
Hvis statistikken bare hadde dreiet seg om EU-området hadde ikke nedgangen vært på mer enn 1,1 prosent, men siden Island, Sveits og Norge er lagt til, og disse tre mega-markedene hadde en tilbakegang på nesten 12 prosent, ble Europa-tilbakegangen litt større.
Tyskland har fremdeles ikke begynt å vise noen oppgang, Storbritannia er fremdeles sterk og både Spania og Frankrike opererer med plusstegn foran. Mens størst fremgang hadde våre skandinaviske naboer i syd, Danmark. De økte med 13 prosent. Når det gjelder bilmerkenes representasjon skjer det enda større ting. Dersom VW-gruppen fortsetter sin tilbakegang og PSA fortsetter sin fremgang, i samme tempo som nå, har franskmennene tatt igjen tyskerne i løpet av et år! De har for lengst gjort det når det gjelder økonomiske resultater, og da er jo ikke volum så viktig. Men det er jo alltid morsomt å knuse en konkurrent! Nå gjelder ikke det forholdet bare gruppen heller. Individuelt er Peugeot i ferd med å ta førsteplassen fra VW. Lenger nedover listen ser vi at japanerne som gruppe har tatt igjen Fiat-gruppen (med 109 biler!) mens Renault har tatt igjen Generalen, og Renault ligger bare 150 biler etter Fiat-gruppen. Både BMW, Daimlerchrysler og de koreanske har hatt fremgang i forhold til januar for ett år siden, men det er verd å merke seg at all BMW-fremgangen og vel så det, skyldes Mini. BMW som eget merke har gått tilbake. Akkurat som de to svenskene for øvrig.
I prosent er det Jaguar, Smart og Audi som øker mest.
|