img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
INTERNATIONAL
Cyrus Hall McCormick (1809-1884) fra Virginia, USA, oppfant som 22-åring den mekaniske slåmaskinen og grunnla med dette utgangspunktet McCormick Harvesting Company. I 1847 flyttet bedriften til Chicago og i 1902 ble den slått sammen med fire andre selskaper til International Harvester Company, et gigantkonsern med 25.000 ansatte.

Navnet International bunner etter all sannsynlighet i at produksjonen allerede var så stor at eksporten var betydelig. Intet tyder på at konsernet som sådan var internasjonalt.

Som kjøretøyprodusent startet International Harvester med traktorer i 1906. I oktober samme år sto den første bil-prototypen ferdig. Den var av den såkalte ”high-wheeler”-kategorien, som var en primitiv forløper til våre tiders offroadere og en vanlig løsning på det miserable veinettet i datidens USA. 100 slike Auto Wagons ble bygget i den eksisterende McCormick-fabrikken før produksjonen etter et år ble flyttet til Akron i Ohio. To år senere kom også lastebilversjonen Auto Buggy. Samtlige modeller så langt hadde 2-sylindrede motorer.

Via IHC til International
I 1910 kom Henry Holsman, som til da hadde vært USAs mest framgangsrike fabrikant, til International Harvester og produktene deres fikk betegnelsen IHC. Nå var T-Forden i ferd med å bli utbredt, amerikanske veier ble stadig bedre og high-wheelernes dager var snart talte. En konvensjonell personbil ble lansert, men mindre enn to år senere var IHC radert vekk fra personbilmarkedet. Til da var det bygget 9000 IHCer av alle modeller.

Lastebilene var mer konkurransedyktige. I 1914 fikk disse bilene navnet International i stedet for IHC, samtidig som ”high-Wheeler”-konseptet også her ble forlatt til fordel for mer ordinære lastebiler. To år etter kom et annet berømt International-produkt på programmet: Skolebusser! Da var 1.Verdenskrig i gang, og det ble ytterligere fart på lastebilbyggingen. Kardangaksel i stedet for kjeder var standard fra starten av, noe som var svært avansert på den tiden, og fra midten av 20-årene kunne bilene fåes med 6-sylindrede motorer og firehjulsbremser. Et nytt produksjonsanlegg var da allerede bygget i Springfield, Ohio og i 1929 åpnet International sin egen prøvebane i Fort Wayne, Indiana.

International var blant de lastebilprodusenter som var mest åpne for spesialbestillinger. Allerede i 1925 bygde de et spesialchassis for 33-seters busspåbygg og fra 1930 kunne man få frambygde førerhus. Den tekniske utviklingen gikk også fort: Luftringer og toppventilerte motorer med utskiftbare sylinderforinger, var på plass et par år senere, dieselmotorer fra 1933, Hendrickson boggiaksel fra 1935 og sovekabin fra 1938.

Det første emblemet
Det tidligste International-emblemet stammer fra 1924 og ble beholdt til uti 50-åra: Det besto av tre romber (diamanter), hvorav en hvit på hver side overlappet en blå i midten. Foran det hele sto merkenavnet i en separat ramme med matchende, spisse ender.

Denne rammen med navnet i var også å finne på sidene av motorens ventilkåpe og på sidene av motorpanseret. Denne siste plasseringen var ganske vanlig på lastebiler rundt 1930, men International holdt på det så lenge at det etter hvert ble et særpreg for merket.

Norskbygde drosjer
Osmond Motor A/S, den norske importøren av International siden 1926, fulgte i begynnelsen av 1930-årene godt med på hva konkurrentene foretok seg: På denne tiden begynte flere av dem å bygge norskutviklede 7-seters drosjekarosserier på amerikanske personbilrammer. Siden International bare hadde chassiser beregnet på kommersielle kjøretøyer, måtte Osmond Motor ty til varebilchassiser av modellene C og D når de ville inn på drosjemarkedet! Utgangspunktet tatt i betraktning så bilen slett ikke så verst ut. Skabo Jernbanevognfabrikk A/S på Skøyen sto for karosseriet, soliditeten var selvsagt på topp og med en 80-hesters sekser under panseret gjorde det ikke så mye at bilen var tung, for bensinen var fortsatt billig. Også i Bergen og i Skien ble det bygget drosjekarosserier til International. Totalt ble det bygget rundt 100 ”norske” biler av dette merket i årene 1934-1938.

Spennvidde
Ved utbruddet av 2.Verdenskrig hadde konsernet 52.000 ansatte og produksjonen ble konsentrert om 4WD, 6WD, beltebiler, kanonvogner og granater. Både Marmon-Herrington og Kenworth bygde International-konstruksjoner og etter 1946 var deres KB-serie så anerkjent at den ble bygget på lisens av sovjetiske ZIS og kinesiske Jay-Fong. International selv strakk seg nå helt opp til 40 tonns dumpere. Men det de snart ble størst i verden på, var som produsent av skolebusser.

I 1956 kom en interessant modell i den helt andre enden: Stasjonsvogna Travelall, som var basert på et pickup-chassis og således bringer tanken tilbake til de norskbygde drosjene 20 år tidligere… modellen var i bruk i Norge til langt utpå 1970-tallet og huskes kanskje best i den utbredte ambulanseutgaven (av de større modellene hadde Norge også brannbiler). Travelall kunne fåes med 6- eller 8-sylindret motor og med 4WD som option. I 1961 kom ”lillebroren” Scout som var ment som konkurrent til Jeep og kunne fåes med 2,5-liters firer eller 4,7-liters V8. Den ble uhyre populær og 100.000 eksemplarer ble nådd i 1964.

Trange tider
Ford og Chevrolet ble oppmerksomme på Internationals framgang i Scout/ Travelall-segmentet og brøytet seg snart inn på det samme markedet med hhv. Bronco og Blazer. Internationals forsvar var Scout II som i størrelse lå mellom Scout og Travelall. Det var ikke bra nok: Riktignok ble en Nissan dieselmotor tilgjengelig i 1976, og to år etter kom ”råskinnet” SS11 Scout, men International var da allerede i økonomiske vanskeligheter – både Travelall og pickupene ble tatt av programmet i 1975, og i 1980 gikk Scout samme vei.

1958 ble det første året som Internationals lastebilproduksjon overgikk landbrukmaskinenes, og året etter gikk Australia-filialen inn for egenkonstruerte modeller. Først til militære formål, men fra 1961 også sivile. I England ble bl.a. den USA-konstruerte Loadstar-serien bygget fra 1965 til 1969 før International trakk seg ut av landet igjen. På denne tiden hadde de fleste lastebilene modellbetegnelser som endte på –star, men i 1977 kom den nye S-serien med snutehus som ble standardisert for flere chassisstørrelser.

Nedturen fortsatte likevel. I 1986-87 lå International Harvester nede for telling, hele virksomheten måtte reorganiseres under et nytt navn, Navistar Transportation Corporation, og veien tilbake ble seig og langsom. Det var slutt på lastebiler, men motorer ble fortsatt bygget som Navistar, og i årene 1990-95 ble en stor karossør for skolebusser gradvis overtatt helt. Etter en milliardinvestering begynte Navistar lastebiler igjen å dukke opp i 1998, to år etter endret konsernet navn til International Truck and Engine Corporation og bilene bar igjen navnet International – i en ny logo.

Videre logo-utvikling
Det opprinnelige International-emblemet med tre romber ble etter krigen dels supplert med, dels avløst av en liten i foran en stor H. Dagens International-logo kom i begynnelsen av 1999 og er formet som en enkeltstående ”diamant” inneholdende en svart I, som gir illusjon om en vei, på oransje bunn. Horisontalt over ”diamanten”, fra spiss til spiss, står navnet International understreket på en blank bunn i enhet med den blanke rammen rundt resten av emblemet.

Hvor merket vil gå videre er det ennå for tidlig å si, men vi kan konstatere at 2001-resultatene ikke var pene.

FOTOALBUM (Klikk for store bilder)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer