Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Positivt, men negativt for Daimlerchrysler
Da Daimlerchrysler la frem 2001-resultatet var det med optimistisk tonefall og ganske store smil. Driftstap hos Chrysler på 1,9 milliarder dollars er selvfølgelig alvorlig nok, men det var meget lavere enn ventet, og bedringen kommer raskere enn forutsatt. |
||||||||||||||||
Alle analytikere hadde regnet med at Chrysler ville vise et sted mellom 2 og 2,5 milliarder i rødt for i fjor. 1,9 milliarder baklengs er derfor positivt, og Daimlerchrysler-sjef Jürgen Schrempp sa at Chrysler hadde gjort en fabelaktig jobb, og tilføyde at nå var det en helt annen stemning der enn det hadde vært for 12 måneder siden.
Hele konsernet gjorde et netto underskudd på nesten 600 millioner dollars – et stykke unna fjorårets overskudd på 7,4 milliarder. At underskuddet ikke ble større skyltes utelukkende Mercedes-Benz personbiler, der et overskudd på 1,2 milliarder skulle dekke over Chrysler, Jeep, Freightliner og Mitsubishi. Mercedes’ egen lastebilavdeling er vel heller ikke akkurat noen pengemaskin for tiden. Men bortsett fra at det gikk bedre enn ventet hos Chrysler var det en del andre skap-dører som ikke ble åpnet. Bak dem skjulte det seg for eksempel slike ubehageligheter som at gjenopplivingsplanen for USA henger på at Chrysler oppnår 14,5 prosent markedsandel i et 16 millioners bilmarked. Markedsandelen er nå nede på 12-13 tallet og markedet kan fort gå mot 15 mill. Hva skjer da med den ambisiøse 3,9 milliarder dollars dyre opplivingsplanen? Et annet lik i skapet ble så vidt vist frem, men burde vel nærmest være gitt en form som profitt-varsel. Målet om mellom 4,75 og 5,6 milliarder dollars i pluss i 2002, er plutselig blitt ganske fjernt. I stedet ser man frem mot et resultat som burde bli godt over det dobbelte av 2001-resultatet – heter det nokså upresist.
Akkurat som fra VW-gruppen, venter markedet på litt tydeligere beskjeder om hvordan fabrikken egentlig ser på 2002.
|