Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat falmer
Det er ikke mye glans i Fiat akkurat nå. Gruppen hadde i fjor sitt første tap siden 1993, og bildelen av konsernet satte en ny baklengs-rekord. Bare i et av de siste fire årene har de tjent penger på bil. |
||||||||||||||||
Meldingen fra Fiat var klar: 2002 ville bli et vanskelig år, men 2001 hadde ikke vært så greit det heller. Gruppens konsoliderte regnskap viste 791 millioner euro i rødt. Bilavdelingen, som står for halvparten av omsetningen, hadde et driftstap på 550 millioner euro (der tjente de 44 mill. i 2000) – hele 432 millioner av disse pådro man seg i fjerde kvartal.
En slags trøst er det at ingen ble sjokkert. Fiat hadde advart mot dette i høst, og aksjene har lenge ligget og subbet på en 9-års lav. Men gamle Agnelli, som fremdeles har kontrollerende interesser i Fiat, er cool og sier at dette er en glimrende anledning til å kjøpe høyverdipapirer for en billig penge. Problemet er selvfølgelig utsiktene fremover. Det ligger ikke noen store nye volum-modeller foran oss akkurat nå. Det er skjedd et bytte av toppsjefen på bilsiden, og mer kommer nok til å skje. Fiat har lovet at de skal tjene litt penger igjen i år, men de har ikke sagt hvordan. Muligens blir det klarere senere i dag, Fiat-gruppens toppsjef, Paolo Cantarella skal møte analytikere og investorer sent fredag. Fabrikken har imidlertid sagt at utsiktene for bilmarkedet i år er usikre – for å si det mildt. Og de behøver slett ikke føye til hvordan det går med egen markedsandel, og spesielt med Stilo – det er åpenbart for alle som leser statistikk.
Men i bakkant av disse dystre signalene må det være gnister av håp, ikke før var de første informasjonene på nett før Fiat-aksjen i Milano steg med mer enn 2 prosent, og slo bilindeksen ned i støvlene. Fiat-papirene det handles med i New York steg med 3,7 prosent, hvilket i det minste måtte gjøre GM fornøyd, de eier jo 10 prosent av Fiat-kapitalen nå.
|