Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når skal Piëch gå av? Egentlig trodde alle at VW-sjefen Ferdinand Piëch skulle gå av om en måneds tid. Har vi ikke alle vært presentert for etterfølgeren allerede? Men for halvannet år siden sa Piëch at EN ting skulle han gjøre før han gikk av – og det har han enda ikke gjort. |
||||||||||||||||
Det var i et intervju med auto motor sport i 2000 at det hele tok såpass av at Volkswagen måtte ut og presisere etterpå:
At den en-liters bilen Piëch hadde snakket om ikke skulle bli noen produksjonsbil. Det var bare snakk om forskning. Men om så interessant forskning, ble det føyet til, at toppsjefen, Ferdinand Piëch, som hadde dratt i gang dette prosjektet, hadde lovet at han skulle kjøre denne eksperimentbilen før han gikk av med pensjon. Nå er altså planen at han går av på sin 65 års dag, den 17. april. Og noen en-liters bil er det ikke spor av. Muligens overrasker han oss på Geneve-utstillingen til uken, men det ser heller ut til at bilen er begravet sammen med en rekke andre forskningsprosjekter. I gjennomgangen av 2001-tallene i forrige uke ble det også gitt klar beskjed om at for å parfymere fremtidig bunnlinje, ville kontoen for forskning og utvikling bli adskillig lavere i år, og årene som kommer. Det betyr vel igjen at de vil konsentrere seg om produkter som kan selges og som de kan tjene penger på. Om biler gjerrigere enn tre-liters Lupoen kan gjøres lønnsomme, er vel heller tvilsomt. Riktignok har Volkswagen tidligere sagt, men da var det fremdeles begeistring for prosjektet, at en en-liters bil (som altså betyr at den bruker mindre enn en liter på 10 mil) ville bli billigere enn tre-liters Lupoen. På den annen side la man et to-liters prosjekt på dynga i 1999 fordi den bilen ville ha kostet mer enn dobbelt så mye som en mager-Lupo.
Men dette betyr da vel også, for Piëch er en mann man må stole på, at Volkswagen ikke skal få noen ny leder på mange år, allikevel?
|