Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rekord for Audi, men sjefen er hos Bentley Torsdag kunne Franz-Josef Paefgen fortelle om Audis sjette år på rad med rekordgevinst. Fredag var han sjef for Bentley. Innen VW-konsernet vil de færreste kalle dette et karrierehopp, men Paefgen smilte tappert. |
||||||||||||||||
Hva Ferdinand Piëch egentlig hadde mot Paefgen er det vel nesten ingen som begriper. Merket har hatt en uomtvistelig suksess. Bilen selges – i motsetning til for eksempel Volkswagen – i økende antall, og marginene bedres år for år slik at det stadig settes nye resultatrekorder.
Før skatter endte 2001 med et resultat på 1,3 milliarder euro, det er nesten 35% bedre enn året før. 726.000 biler er 11 prosent flere enn i 2000, og særlig er det A4 som øker. Omsetningen økte med litt mindre, 10 prosent, til 22 milliarder euro. Og tro ikke at hans to siste måneder der ser dystre ut, i januar og februar økte utleveringene med 13 prosent, til 109.600 biler. Til og med i Tyskland øker de, markedsandelen er nå på 7,6% opp fra 7,1. Så hvorfor han fikk sparken (det heter selvfølgelig noe høfligere her) senhøstes er vanskelig å begripe. Om det er nødvendig med en mann med hans kvaliteter hos mikro-produsenten Bentley er vel tvilsomt. Riktignok bør VW gjøre butikk når de nå skal lansere nye, tyske, Bentleyer, bygget på den gamle Rolls Royce fabrikken. Det skulle imidlertid Tony Gott ha hjulpet dem med, men sjefen for det som fremdeles er den kombinerte Rolls/Bentley-mølla sluttet brått, ”av personlige årsaker” sist november. Og i januar dukket han plutselig opp hos BMW, han skal bestyre deres nye Roller-avdeling nede ved Goodwood. Både Rolls-Royce og Bentley skal som kjent over i nye eierkonstellasjoner, og komme med nye modeller, ved kommende årsskifte. Så nå er Paefgen plutselig blitt Bentley-fan, det har han vært hele livet, spesielt er han begeistret for Continental R (bombe! – det er jo nettopp denne modellen Bentley bygger PR’en sin opp rundt for tiden) og han er sikker på at Bentley har en spennende og lovende tid foran seg, og selv har han et fantastisk team som skal lede dem gjennom den viktigste tiden i merkets historie, og dessuten skal de vinne Le Mans.
Men glem ikke at denne mannen har tross alt peiling, han fikk Lamborghini inn under Audi-vingene, fikk frem en fabelaktig ny modell og vet nok hva han snakker om når han sier at han skal posisjonere den nye Bentley’en ”langt over hva som helst”.
|