Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-reg synker fortsatt Februar-tallene for nyregistreringer i Europa er klare nå. Ikke dårlig, vi er jo bare så vidt midtveis i mars og det er klart det tar tid, i 2002, å telle seg frem til 61.349 over en million. Men det var lettere enn i fjor, da var det 15.000 flere biler i februar. |
||||||||||||||||
Hvis vi virkelig skal være nøye på desimalene så har nedgangen igjen økt litt. I januar var nedgangen i nyregistreringer 1,3 prosent i forhold til januar i fjor. Februar viser tilsvarende 1,4%.
Lyspunktet er at lokomotivet Tyskland har begynt å trekke igjen. Februar viser en oppgang på 1,2 prosent, og etter at kvartalet er ferdig ligger Europas største marked antagelig 1 prosent over fjoråret. Ikke dramatisk løfterikt, men svært viktig både som volumprodusent og rollefigur. Fremdeles er det imidlertid Storbritannia som øker mest, 18 prosent – skulle tro de aldri hadde kjøpt biler før. Belgia viser en oppgang på 15 prosent. ACEA, det er foreningen for de som bygger biler i Europa, antar at dette kommer av den enorme drahjelpen fra bilutstillingen i Brüssel - det var en ny en. Danmark, med 10 prosent opp, har for eksempel ikke utstilling før nå og Sveits, med minus 8, har sikkert ventet på Geneveutstillingen nå i mars. Mange land som økte forøvrig, Danmark, Sverige og Finland følger opp Norges økning i februar, Irland, Portugal og Nederland er også i pluss. Men minusene er altså allikevel mange nok til at totalen går i revers. Av bilmerkene fortsetter VW tilbakegangen, også i markedsandel. Den er det franskmennene og tildels Ford som spiser av. Det er også verd å legge merke til at nå øker både Hyundai og Toyota så det monner – de øker så de alene er med på å dra opp henholdsvis japansk og koreansk samlet m.a. i Europa.
Både Fiat og GM daler, mens BMW og Mercedes (inkl Chrysler!) øker. Etter første kvartal blir nok tendensene litt klarere.
|