Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW inn med alternative deler Hvis du ikke kan bite dem så djåin dem – sier et gammelt jungelordtak. Det er akkurat det VW planlegger. Dersom det ny gruppeunntaket skal tillate ”pirat”-deler, skal VW være først på banen med å distribuere dem. |
||||||||||||||||
For 25 år siden (eller noe slikt) startet Volvo en virksomhet de kalte Dex. Gjennom Dex-systemet ble det solgt elegant ferdigpakkede høyfrekvente slitedeler til andre bilmerker enn Volvos. Beregnet på frie verksteder og gjør-det-selv folkene. Det ble imidlertid litt vanskelig for Volvo å argumentere overbevisende for denne virksomheten, samtidig som de selv argumenterte for at Volvo MÅTTE ha originale deler, ellers gikk alt i grøfta.
Bilfabrikkene har vært svært flinke til å fremheve deler emballert i ”egen” forpakning. Uansett hva som lå inni så måtte bilmerkets logo stå på utsiden. Selv om det var akkurat samme delen var den altså ikke god nok dersom det sto Bosch eller Valeo eller Visteon på utsiden av esken. Da var originaldelen plutselig blitt uoriginal og alle tenkelige forbannelser kunne ramme deg dersom du så mye som hadde hatt en bestefar som en gang hadde sett på den delen – fortalte bilfabrikkene deg. I forslaget til revidert gruppeunntak, der den endelige teksten skal offentliggjøres denne helgen, vil det bli fritt frem for ”uoriginale” deler, dersom det kan vises at kvaliteten tilsvarer den man finner på de ”originale”. Bilfabrikkene har oiet seg over mange av disse forslagene, ikke minst dette. Men nå har i det minste Volkswagen sett lyset, og oppdaget at her er det en god forretningsidé som det ikke er noen grunn til å gi bort til andre. Detlef Wittig er høyt oppe i Volkswagen og sier til tyske Financial Times at ”når det gjelder handel med ikke-originale reservedeler er vi klar til å sette i gang med en gang det nye gruppeunntaket gir grønt lys”.
Her snakker vi penger, i fjor solgte VW alene originale deler i sin organisasjon for 5,5 milliarder ut. Det er klart at uoriginale deler i en viss grad vil representere kannibalisme, men med VWs distribusjonsnett er det åpenbart at her har både de og forhandlerne gode muligheter for ekstra-forretninger.
|