img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kost-kutt og økt sikkerhet i F1
Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, avholdt onsdag en konferanse for sitt World Motor Sport Council. Der ble det fattet vedtak som skal redusere kostnadene i Formel 1. I alle fall på papiret.

Det er blant annet konkursen til Prost som har tvunget FIA til å tenke i nye baner for å begrense de akselererende kostnadene i gamet. Mange forslag lå på bordet etter et åtte timer langt møte mellom teamene og FIA under GP-runden i Malaysia sist helg. Men regelendringene ble ikke så store som noen hadde fryktet og andre hadde håpet på.

HANS
Med hensyn til sikkerhet ble det vedtatt at HANS (Head And Neck Support) skal bli obligatorisk i både Formel 1 og Formel 3000 med virkning fra neste sesong. Forutsetningen er at alle team er enige om at denne kraven ikke er til ulempe for noen av førerne og at DaimlerChrysler, som har rettighetene til kragen, inngår en lisensavtale med FIA. HANS er allerede innført med suksess i den amerikanske CART-serien og har vist seg effektiv for å begrense nakkeskader ved kollisjoner i høye hastigheter.

Én motor pr helg
Med hensyn til motorer besluttet FIA at det med virkning fra sesongen 2004 kun er tillatt å benytte én motor for hver fører i løpet av en GP-helg. Dersom et team må bytte motor i en bil, medfører dette at føreren plasseres ti plasser bakover på startplata. Det samme gjelder dersom føreren må benytte reservebilen.

Vedtaket skal medføre besparelser for motorkonstruktørene som i dag bringer et stort antall motorer til hvert løp. Det vil også medføre at egne kvalifiseringsmotorer ikke lenger kan benyttes. Og trolig vil det gå utover motorenes ytelser siden de i dag er bygget for kun å vare rundt 40 mil. Når samme motor skal benyttes en hel weekend vil det trolig medføre at produsentene må begrense turtallet noe for å oppnå bedre slitestyrke.

For de små teamene som benytter ”kjøpe-motor” vil nok beslutningen medføre noe reduserte kostnader, men Ferrari og de andre med egne motorer vil sikkert fortsatt bruke like store ressurser på forskning og utvikling som tidligere.

Et annet tiltak som skal spare kostnader er at dagens regler med hensyn til chassis blir stående uendret i 2003 og 2004. Dermed blir det neppe store endringer på utformingen av bilene de nærmeste årene.

Nye straffer
Det ble en del diskusjoner etter at Juan Pablo Montoya ble idømt en ”drive-through” straff etter sammenstøtet med Michael Schumacher i første sving i Malaysia. Og selv mannen som burde være glad for straffen, Schumi, mente etter løpet at straffen var for hard. Nå åpner FIA for at lokale arrangører kan tenke seg om to ganger før de straffer en fører ved å innføre en regel som sier at dommerne kan idømme en fører involvert i et sammenstøt en straff i neste VM-runde som innebærer at den ”skyldige” da blir flyttet ti plasser bakover på startgriden.

Det blir også klarere regler med hensyn til biler som ikke kommer av gårde på oppvarmingsrunden. Dersom de ikke får fart på bilen i løpet av 30 sekunder, skal den dyttes inn i depotet. Disse reglene iverksettes umiddelbart og gjelder allerede fra GP-runden i Barasil neste helg.

Siste sak som vedrører F1 var fordeling av startnummer, noe som var et diskusjonstema foran sesongen da FIA hadde til hensikt å fortsette med samme tall på bilene som i fjor. Nå opprettholder de den gamle praksisen hvor regjerende verdensmester og hans teamkollega kjører med startnummer 1 og 2, uansett om han bytter team. For de øvrige teamene er det rekkefølgen i konstruktør-VM som avgjør hvilket startnummer de får.

Det var på forhånd også ventet at FIA kunne pålegge motorkonstruktørene en plikt til å supplere to team, men dette ble ikke vedtatt. Videre ble diskutert å forkorte GP-møtene fra tre til to dager og gjøre fredagen om til en ren testdag, men heller ikke i denne saken ble det fattet noe vedtak.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer