Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW i medvind (enda) Det er ingen annen bilaksje som har utviklet seg så positivt som BMWs etter 1109 – og nå som 2001-resultatene foreligger ser vi at fabrikken har vist seg tilliten verdig. Nye rekorder hele veien. |
||||||||||||||||
3,242 milliarder euro i fortjeneste før skatter er 60 prosent over 2000-tallet. 2,8 milliarder av disse kom fra biler, men motorsykler, som bare utgjør ca. 3 prosent av omsetningen, kunne fortelle om en resultatforbedring på hele 80%. Bil var mer sedat, med 2,2 prosents økning.
Et annet interessant tall kom frem nå etter at også BMW har gått over til en internasjonal standard for bokføring, meget mer fleksibel enn den tradisjonelle tyske. Der går det frem at fabrikken har en fortjenestemargin før skatt på 8,4% - etter den gamle regnemåten ville den vært på 7,3% hvilket også klart demonstrerer hvor godt BMW ligger an i forhold til konkurrentene. Imidlertid har vi sett av tallene for fjerde kvartal, som har vært offentliggjort tidligere, at på tross av en salgsøkning i den perioden på over 7 prosent, gikk resultatet forholdsvis kraftig tilbake. Noe kan nok tilskrives intro-kostnader (Mini og 7-serie) men det er også åpenbart at det er blitt dyrere å selge bilene. BMW er forsiktig med å beskrive utsiktene i sin melding om årsresultatet (med forslag om et utbytte på 0,52 euro/aksje – opp fra 0,46 for 2000), men regner med en fortsatt positiv utvikling – heter det. Markedet er imidlertid mer forsiktig, i det siste har aksjene fulgt EuroAuto Indexen til Dow Jones, og grunnene er åpenbare. Økende markedsføringsomkostninger, økende konkurranse – ikke minst i Mini- og i 3-Serie segmentet, og store utviklingsomkostninger i forbindelse med den kommende 1-Serien, kan spise solid av lasset. Det er ikke sikkert ny X3 og ny 6-Serie vil kunne kompensere for dette – i hvert fall vil det være umulig i år.
Derfor er det nok mange som henter inn en solid gevinst på BMW-aksjene sine nå, og så venter de heller for å se om det blir tegn til at 2003 kommer til å gi et løft i bilmarkedet igjen.
|