Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo: for stor for fusjoner Volvo AB, verdens nest største lastebilprodusent, og eier av 40% av Scania (enn så lenge) hadde et møte med finansanalytikere og investorer i forrige uke. ”Vi satser på organisk vekst, vi er for store til å tenke på sammenslutninger” sa sjefen, Leif Johansson. |
||||||||||||||||
Volvo er selvfølgelig fremdeles såre på EU som ikke tillot en sammenslåing av Volvo og Scania og som attpåtil har gitt Volvo frist ut neste år for å selge den enorme Scania aksje-porteføljen de sitter med. Slike pålegg øker jo ikke akkurat muligheten for å få en god pris for investeringene.
”Vi regner med en fortsatt konsolidering av det globale lastebilmarkedet”, sa han, ”men der vil ikke vi kunne ta del. Vi er for store til å tenke på sammenslutninger. Vi må fokusere på organisk vekst”. Så tok det en dag eller to med rykter om Scania og Hino, så kunne Leif Johansson fortelle Reuters at de luktet på oppkjøp i Asia. ”Asia er meget interessant. Der har de ikke de konkurranse-reglene vi må møte i EU og USA – regler som hindrer oss i å ta del i en konsolidering der.” Ikke et ord om hvem de snakker med, eller hvordan de eventuelt tenker seg samarbeide med den andre siden av kloden. Ei heller blir det spørsmål om hva som egentlig skjedde med Fuso-avtalen da Daimlerchrysler gikk inn. Men altså: Volvo er for stor til å ta del i den globale konsolideringsprosessen, men tenker på en konsoliderings-innsats i Asia!
Er det klart?
|