Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ferrari vil på børs Rekordproduksjon – flere enn 6000 biler i fjor, og rekordomsetning, over 1 milliard euro, kan Ferrari-Maserati fortelle om. Og Luca di Montezemolo vil gjerne på børs. |
||||||||||||||||
Rett i halen på et oppsiktsvekkende intervju, som ganske sikkert var gitt med gode kunnskaper om hvordan man presenterer nyheter i media, kunne Luca di Montezemolo (bildet), mannen som driver Fiat-filialen nede i Maranello, fortelle om en produksjon som var kommet opp i over 6.000 biler i fjor. Derav var 1.767 Modena-modeller, altså Maserati, mens 4.256 kom fra Ferrari. Disse representerte en omsetning på noe over en milliard euro. En omsetningsøkning på 18,5 prosent i forhold til 2000. Netto tjente man 47 millioner euro på dette, hvis Fiat hadde hatt samme resultatprosent hadde den vært blant Europas aller beste.
Disse tallene kommer en snau uke etter at di Montezemolo fortalte Financial Times at han nå ønsket å kunne ta Ferrari på børs. ”Vi har alltid finansiert vår egen virksomhet, og det vil vi fortsette med”, sa han. Men føyde til at nye ekspansjonsplaner, inn i underholdning med bygging av Ferrari-parker for eksempel, vil koste så meget at det kan bli nødvendig å hente pengene på børsen. (Det viser seg at det allerede er kommet forslag fra Las Vegas om å bygge et Ferrari hotell, med tilhørende opplevelses-senter – hva nå det måtte være). Fiat, som er Ferraris hovedaksjonær med 90 prosent, har for øvrig allerede antydet at Ferrari er noe de kunne tenke seg å se på i arbeidet med å kvitte seg med deler av 6 milliarder euro-gjelden. Men intet har vært diskutert om hvordan midlene skulle fordeles hvis eierskapet skal ut til folket, og man har heller ikke antydet noen tidsramme på dette. Det er åpenbart at det er USA som er området der Ferrari kunne opprette et tredje forretningsområde etter personbil og Formel 1. I fjor ble det solgt rekordmange biler der, 1.220 Ferrarier, og nå er Maserati på vei inn igjen. Det er 2,5 års ventetid på Ferrari i USA, men di Montezemolo sier at man ikke skal øke kvoten dit, og skal holde seg på 4.200-4.300 Ferrarier i året for å opprettholde eksklusiviteten.
Og da blir altså alternativet en Ferrari berg-og-dalbane, eller 100 dollars gevinst på en enarmet Ferrari.banditt?
|