Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hino/Scania OK Det er nå undertegnet en avtale mellom svenske Scania (mer enn 50% eid av Volvo og VW) og japanske Hino (50% eid av Toyota). Men avtalen går ikke så langt at vi kan begynne å snakke om Hiania enda. |
||||||||||||||||
Den avtalen som er inngått mellom de to lastebilgigantene går først og fremst på at man skal utfylle hverandres modellutvalg, at man skal hjelpe hverandre på noen markeder der den ene er sterk og den andre ikke, og dessuten skal man, heter det, dele omkostningene ved utviklingen av spesielt miljø-krevende teknologi.
Spekulasjonene har gått på et felles eierskap i tillegg til de opplagte samarbeids-fordelene, ikke minst fordi Volvo sitter med en svær beholdning Scania-aksjer som de må selge ut i løpet av 20 måneder, etter ordre fra konkurransetilsynet i EU. Men Hinos toppsjef; Tadaaki Jagawa, sa da han fortalte om avtalen, at Hino selv har ingen penger å kjøpe svenske aksjer for, og at en slik investering nok ligger litt på siden av Toyotas prioriterte områder i dag. Men da avtalen ble omtalt i litt finere detaljer oppdaget man snart at det var mye annet som den heller ikke inneholdt. For eksempel later det ikke til at Scania skal selge Hino i Europa eller i Sør-Amerika. Derimot skal Hino, som i dag selger ca. 2000 tunge biler i Japan årlig, også begynne å selge Scania. Kanskje det kan bli 200 hvert år. Det er også snakk om at Hino skal selge sine 7 og 8 liters motorer til Scania. Dessuten snakkes det også om en felles salgsbase i Sørøst-Asia og Kina.
Dersom det ikke er mer, høres dette ut som om Scania har fått en salgsrepresentant i Asia og at svenskene har funnet en produsent de kan kjøpe noen motorer fra. Slik oppfattet åpenbart markedet det også. Nesten ingen bevegelse verken i Stockholm eller Tokyo, bare et langt gjesp.
|