Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo til Korea Skjærtorsdag er som kjent en dag svenskene er på jobb. Og enkelte folk fra Volvo Lastvagner var på jobb i Sør-Korea. Det er det første markedet i Asia der det nye tunge lastebilprogrammet lanseres. |
||||||||||||||||
Egentlig skulle Volvo nå vært tett omslynget med ex-Mitsubishi-merket Fuso. Sammen skulle de vært konge over Asias tunge lastebilmarked. Slik gikk det ikke. Da Daimler-Benz rykket inn hos Mitsubishi ble det plutselig litt andre prioriteringer. Så nå er Volvo ute på egen hånd igjen.
Og de skal satse. Først ute med nylanseringer er Sør Korea, der først og fremst FM 12 skal pushes. Landet er for øvrig Volvos nest største marked i regionen, hvilket egentlig ikke sier så meget, etter nesten 15 års innsats ruller det ca. 2000 Volvo lastebiler på Sør Koreas gater og veier. Men potensialet er stort, mener Volvos folk. I de tyngre klassene er det bare Kina som har et større salgsvolum, forteller de. 7.900 slike var markedet på i fjor, det var en vekst på nesten 6 prosent i forhold til 2000. I det minste en økning, men det kreves mange slike økninger før man er tilbake på tall fra tidlig 90-tall, da ble det solgt rundt 20.000 tunge lastebiler i Sør Korea hvert år. Av de 7.900 bilene solgte Volvo 486 enheter. Og Volvos økning fra 2000 var i hvert fall solid, de solgte 172 biler i millenium-året. Rett før påske skjedde altså den lokale lanseringen av FM12 modellen. Den skal først og fremst selges som trekkvogn for en rekke forskjellige transportoppgaver. Volvo ser ikke bort fra at den skal få dem opp i 10 prosent markedsandel i et marked som kommer til å vise enda sterkere økning.
Imponerende, i et område som nå er i ferd med å bli Mercedes’ nye hjemmemarked.
|