Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot tar første Egentlig hadde jeg tenkt å vente med å nevne noe til etter mars-registreringene i Europa. Men nå er fintellingen for februar her, og da er saken helt klar. 206 er forbi Golf, og i denne måneden fyker nok Peugeot totalt forbi Volkswagen. |
||||||||||||||||
I forbindelse med februar-registreringene i Europa kunne vi igjen fortelle hvordan PSA-gruppen (Peugeot og Citroen) var i ferd med å ta igjen VW-gruppen (VW, Audi, Seat og Skoda) Men førsteplassen for VW-gruppen er nok trygg i lang tid fremover, de andre merkene er sterke nok til å demme opp for masse som kommer nedenfra.
Men sett merke for merke er historien en helt annen, og vi hadde regnet med å kunne utrope Peugeot til nr. 1 i Europa etter mars måned. De som klikket seg inn på ACEAs registreringsstatistikk, som vi stadig henviser til, og som leste den ganske nøyaktig ville sett at Peugeot hadde registrert 102.812 biler i februar mens Volkswagen hadde fått ut hele 102.818 nye biler. En differanse på seks. Det heter: Ganske close race. Så viser det seg nå, når man har delt opp merkene i modeller, at Volkswagens Golf, i lang tid Europas nr. 1, etter at Punto måtte gi fra seg en plassen, endte på annen plass. Nå er 206 nummer 1 i Europa. 48.400 biler i den måneden, Golf lå rett under 47.000-tallet. Det er helt klart at franskmannen holder ganske høy fart for tiden.
For dem som er interessert i den store sekken for andre, kan vi nevne at bak Golf fulgte Focus (som er den som øker mest) og Cli, som også viser en viss økning i forhold til februar i fjor. Så har vi Scenic, Punto, Picasso, 307, Corsa og Astra. 307 kan vi ikke sammenlikne med for et år siden, for da fantes den ikke. Alle de andre har et lavere volum nå enn for et år siden.
|