Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota vil ha større kakestykke Toyota har presentert langtidsideer før. I 1996 presenterte de sitt ”Vision 2005”. Det meste av det de så for seg da ser ut til å stemme. Nå har de presentert sitt ”2010 Global Vision”. Kanskje ikke så veldig konkret, men 15% global markedsandel er jommen konkret nok. |
||||||||||||||||
Visjonen var omfattende og stappfull av floskler. ”Konkrete reformer”, ”nye veier”, ”endrede strukturer”, det haglet av slike fraser. Men man kan nok allikevel lese en del konkrete ting ut av det.
For eksempel sier de nå klart at giganten skal få tre ben å støtte seg på, Europa, Amerika og Japan, frem til nå har vi kunnet se bort fra Europa – vår verdensdel har ikke vært noen stor del av Toyotas økonomiske eller strategiske fundament. Samtidig antydes det at det skal skapes et globalt hovedkvarter for å drive global administrasjon. At de skal styrke organisasjonen hjemme behøver de nesten ikke fortelle, det er nok å se på hvordan Honda avanserer for å se at det er nødvendig. Men det mest konkrete er at de vil ha 15% global markedsandel. Da tar de også med Hino og Daihatsu i det målet. I dag har vel gruppen ca. 10 prosent av det globale bilmarkedet, å klare en 50 prosent økning høres formidabelt ut. Det var riktignok tilføyd enda noe, nemlig at man skulle konsentrere seg mer om strategiske allianser – hvilket også kunne forstås som sammenslutninger eller overtakelser.
Hvorfor slike tunge meldinger kommer utpå dagen den første april? Det har ikke noe med ”apprilsnarr i gamle dar” å gjøre, datoen er simpelthen starten på et nytt forretningsår i Japan.
|