Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Forhandlerne elsker (nesten) Mercedes Universitet i tyske Bamberg har et institutt som heter noe så kjekt som Die Forschungsstelle Automobilwirtschaft (FAW). Hvert år lager de sin Forhandlertilfredshet-indeks. Nå har de kommet med sin åttende utgave, Mercedes-Benz forsvarer sin tetposisjon fra året før. |
||||||||||||||||
Undersøkelsen baserer seg på grundige spørringer hos ca. 2000 tyske bilforhandlere. Til sammen 72 ”tilfredshets-temaer” blir berørt. Mercedes-forhandlerne plasserer sin egen leverandør på topp på 41 av dem. ”Modellutvalg”, ”utvalg av nisjemodeller”, ”Internett-tjenester”, ”Deleforsyning” og ”markedsføring fra produsent” er blant de områdene der Mercedes-Benz scorer høyest.
29 bilmerker ble sjekket, Mercedes fikk med 3,72 poeng (max = 5, min = 1) den høyeste summen av dem alle. Men mens Mercedes beholdt førsteplassen er sikkert BMW nesten like fornøyd. De føyk opp fra femte til tredje plass. Porsche beholdt sin andreplass. Den beste importbilen ble Subaru – det er sjette gang de er på topp blant import (av en eller annen grunn endte de i fjor på sjette plass!) . Men det var nesten-import biler som havnet på bånn. Mercedes-datteren Chrysler endte på 28. plassen og VW-datter Seat endte helt på bånn, på 29. plass. Nåværende Seat-boss, og kommende VW-topp, Bernd Pischetsrieder har en del å tenke på der.
Når man ser bort fra merkene later det til at forhandlerne i dag er generelt fornøyd med ting som ”omfang av standardutstyr”, ”teknisk opplæring av personalet” og ”bestilling og utlevering av biler”. Det de generelt er misfornøyd med, og der leverandører altså har muligheter til å score et poeng eller to hvis de tar seg sammen fortere enn konkurrentene gjør det, er ”produsentens holdning til re-import” (det var vel ingen bombe), ”informasjon til kunden når bilen er forsinket”, ”bekjempelse av rabatt-tøv” og ”finansiell hjelp til investeringer i bygg og anlegg”.
|