Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford leder nedgangen
I mars begynte virkeligheten å innhente amerikanske bilprodusenter. I et halvt års tid har de levd ganske godt med kunstig åndedrett og vegg-til-vegg-blodoverføringer. Nå er null-rente og andre salgsincentiver i ferd med å forsvinne, da forsvinner også markedsandeler. |
||||||||||||||||
GM, som fremdeles leder an i markedets råeste priskrig, utsetter tilbakegangen ved å holde fast på endel av ”rabattene” og nøyde seg med 1,7 prosents tilbakegang i salget i forhold til for et år siden. Chrysler ramlet 4 prosent, mens Ford endte 12,7 prosent under. Markedet totalt falt tross alt ikke mer enn 1,5 prosent, så vidt under en rundetid som er justert til 16,4 millioner biler i år.
Dersom man fyller opp Ford-tallet med Volvoer og Jaguarer og Land Rovere er nedgangen allikevel tosifret, 11,7 prosent – tredje måneden på rad at Ford må se mer enn ti prosent baklengs. Så kan man jo lure på hva (spesielt) GM driver med for tiden. Selv på de ganske populære minivans gir nå GM rabatter eller andre fordeler verd 3.500 dollars lenge før du har presentert deg. Flere fordeler kan forhandleren gi deg på toppen. Hva er da vitsen med sticker-pris? Men selv om GM var den råeste i denne krigen i fjor høst og fremdeles sier klart fra at de ikke har tenkt å gi seg enda, var de allikevel de eneste av de tre store amerikanerne som tjente penger i fjor. All verdens rabatter gjorde det allikevel ikke mulig å holde på den store, sentimentale seieren de oppnådde i Februar. Da rundsolgte Chevrolet Ford for første gang siden midt i 1991. I mars lå Ford foran igjen.
Både Honda, Toyota og Nissan fortalte om økende salg (Nissan med hele 14 prosent) mens VW kunne fortelle om et pluss på 7 prosent og Hyundai, som nettopp har besluttet å bygge egen fabrikk i Alabama, økte 42 prosent i forhold til mars i fjor.
|