Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
To nye fabrikker i Tsjekkia Dette er en stor uke for tsjekkisk bilindustri. Mandag trillet den første produksjons-Superb av båndet i en flunkende ny Skoda-fabrikk. Onsdag ble spaden satt i jorden for den nye minibilfabrikken til Toyota og Peugeot/Citroën. |
||||||||||||||||
2000 nye arbeidsplasser skal den kommende Toyota/PSA fabrikken få når bilene begynner å rulle av båndet om godt og vel tre år. 300.000 biler vil fabrikken kunne bygge hvert år, og siden dette blir typisk inngangsbillett-biler er det langt fra sikkert at de kommer til å bli solgt her hjemme.
Men for Tsjekkia er det selvfølgelig svært spennende, de hadde satset meget på at BMW skulle legger Ener-fabrikken dit. I stedet var det den japansk/franske alliansen som kunne benytte seg av alt forarbeidet som tsjekkiske myndigheter hadde gjort. Og mens denne fabrikken har vært under planlegging har Volkswagen fullført en ny Skoda-fabrikk på rekord-tid. 14 måneder tok det før fabrikken i Kvasiny var klar, og sist mandag trillet den første Superb av båndet der. Den bygges med forbausende mye arbeidskraft, mekaniseringsgraden på fabrikken er bare 35%. Det betyr at til sammen skal 1.800 arbeidere være beskjeftiget med å fremstille inntil 35.000 biler hvert år. I år er det bare 20.000 slike luksus-Skodaer som skal produseres, 7.000 av dem skal selges i Tyskland – et tall som skal stige til 10.000 når produksjonen er på topp. For Skoda gir ikke den nye modellen stort utslag på statistikken, totalt fremstilte de 460.000 biler i fjor. 80.000 av dem ble igjen hjemme, alle de som ble eksportert representerer ca. 10 prosent av Tsjekkias samlede eksportverdi.
Med en mengde Totota/PSA-biler i tillegg begynner bilindustrien virkelig å bli en viktig faktor for Tsjekkia.
|