Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Yamaha går for 20 prosent Yamaha må ha lært et og annet av Toyota. For ikke så lenge siden sa Toyota at de ville øke sin globale markedsandel fra 10 til 15 % i løpet av en ti års tid. Nå sier Yamaha at de skal fra 8 til 20 prosent innen 2010. Tøft. |
||||||||||||||||
De nøyde seg ikke med det. I forbindelse med en tre års forretningsplan som de offentliggjorde nylig skal de mer enn doble driftsresultatet på tre år, samtidig som omkostningene skal kuttes med 20 prosent.
De forklarer også hvordan dette skal oppnås. Sør-øst Asia, India og spesielt Kina skal bli tyngdepunkter for ny virksomhet og nye markeder. ”Hvis vi øker vårt nærvær på underutviklede markeder, vil vi kunne øke meget sterkere enn vi kan på de etablerte markedene” lyder det derfra nå. I tall antyder de at hjemmemarkedet, som bare øker forsiktig, vil kunne ta imot 240.000 Yamaha’er i 2004/2005 (pluss 9 prosent), mens India/ASEAN-området vil kunne øke med 56 prosent, til 1,7 millioner sykler, og Kina kan øke med 780 prosent til 440.000 enheter.
Yamaha solgte nesten 2 millioner sykler i fjor, mens markedsleder Honda avsatte 5,73 millioner. I år regner Yamaha med å øke med 14,2 prosent, mens Honda snakker om nesten 25 prosent!
|