Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fagforeningsgrønt for Daewoo/GM
Egentlig hadde vi ventet kunngjøringen denne helgen. Slike ting pleier å skje i weekendene i Korea, og det var tidlig i forrige uke at fagforeningene i prinsippet hadde sagt ja til at GM skal få det som de vil med Daewoo. |
||||||||||||||||
Men ingen deal er offentliggjort enda, så det er nok fremdeles noen snubletråder ute i marka. Men det er åpenbart at de to store problemområdene som dukket opp etter at GM og Daewoo skrev en intensjonsavtale i september i fjor nå er effektivt fjernet.
Daewoos nesten bunnløse gjeld har man nå oversikt over, og Daewoo selv har i disse månedene klart å kutte kost slik at man tidvis har hatt drift i pluss. Kostnader kuttet med 70 prosent i løpet av et år høres imponerende ut. Det andre store problemet var fagforeningene, men de siste ukene har GM selv sittet ved forhandlingsbordene og det har åpenbart hjulpet. Daewoo har lovet å gjeninnsette 300 avskjedigede arbeidere fra Pupyong-fabrikken, dermed er det kravet innfridd – selv om den fabrikken blir holdt utenfor en eventuell avtale med GM. Hva de skal gjøre der er foreløpig ganske uklart, men det kan bli snakk om en underleverandør-funksjon. Imidlertid har også GM påtatt seg å bringe Pupyong-fabrikken tilbake til Daewoo-familien i løpet av seks år ”dersom forholdene taler for det”. Såpass løse formuleringer var åpenbart nok til at fagforeningene i forrige uke sa at ”vi er enige med GM. Selvfølgelig må medlemmene stemme over avtalen, men vi regner med at de vil slutte opp om den”. De økonomiske detaljene begynner å bli ganske klare. Det går mot et selskap der GM eier 67% og selskapets kreditorer eier 33%. Alle partene vil legge frisk kapital inn i selskapet som skal hete GM-Daewoo Motor. Ferske kreditter og partnernes kapital vil gi selskapet en arbeidskapital på ca. 1,25 milliarder dollars.
Skal vi tro noe kommer til å skje neste week-end?
|