Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mars-reg: Europa hadde også påske 1,55 millioner personbiler i Europa i mars er 7,5% lavere enn i mars i fjor. Det kan bare bety en ting: Også i Europa var det påske i mars. |
||||||||||||||||
Nå må det føyes til at påsken har ikke samme dimensjon i alle land som den har i Norge. I noen av EU-landene medførte påsken i år faktisk bare en arbeidsdag mindre, og det er vel heller ingen andre land som stenger komplett en hel uke for å sende de slitne arbeiderne sine på rekreasjon på fjellet eller med en utepils eller fem.
Imidlertid var det bare tre land i mars som viste økt volum. Storbritannia, selvfølgelig, som fremdeles er på en gledesbølge av nedsatte priser. Danmark som venter på at bilprisene skal gå opp. Og Belgia, som av en eller annen grunn påstås fremdeles å reagere etter en positiv bilutstilling i Brüssel. (Hva var da så galt med bilutstillingen i Geneve? Sveits lå 15 prosent under i mars!) Takket være den solide tilbakegangen i mars, som selvfølgelig skyldes økonomiske reaksjoner i meget større grad enn religiøse, er også den samlede tilbakegangen for første kvartal solid nå. 4% bak er i meste laget. Ser vi på bilprodusentene er det bare å slå fast at Peugeot ikke klarte å slå Volkswagen allikevel denne måneden. Faktisk gikk Ford som merke forbi franskmannen. Og helt på toppen ligger for øvrig Opel/Vauxhall. Men som gruppe er det VW som leder, men med en markedsandel som har rast fra 18,3 i mars i fjor til 17,0 i mars i år. PSA og Chrysler fortsetter også å øke, akkurat som Daimlerchrysler og BMW-gruppen. Japanerne som gruppe øker forresten også nå, men det er bare takket være Toyota som plutselig er på 4,5% markedsandel i mars – opp fra 3,7 i fjor, og akkumulert så langt er tallet 4,3%. Honda og Suzuki klatrer forresten også, men det er med promiller.
Hyggelig forresten at både Volvo og Saab økte volumet i mars, i forhold til i fjor. Med henholdsvis 56 og 4 biler!
|