img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
En ny tid hos VW
Så er årets generalforsamling hos VW over, fjorårets regnskap godkjent, aksjekursen er dobbelt så høy som den laveste noteringen de siste 52 ukene, utbyttet på € 1,30 pr. aksje kan utbetales, og Ferdinand Piëch er blitt historie.

Sannsynligvis vil historien fortelle at Ferdinand Piëch fikk Volkswagen-gruppen på fote igjen. Han overtok som toppsjef der for ni år siden, etter en litt stormfull karriere hos Audi. Selskapet han overtok var en koloss som lå uti der og duppet, og trådte vannet. Ikke visste de hvor de skulle og om de hadde visst det hadde de ikke visst hvordan de skulle komme dit.

Han overtok et underskudd på noe som tilsvarte ca. 1 milliard Euro. Han avleverer et selskap som gjorde 4,4 milliarder Euro, før skatt, i fjor. Underveis har han fått kjerneproduktene på banen igjen, bygget opp en større kundelojalitet enn noensinne (blir det påstått) og gjort gruppens produkter til noen av de mest attraktive i markedet.

Men han overlater også et selskap som viser tendenser til de samme problemene som Audi hadde da han forlot dem – og som medførte at etterfølgeren hans måtte gå i løpet av kort tid.

VW mister markedsandeler, spesielt i Europa, i såpass stor grad at det burde bekymre. Det er såpass mange parallelle modeller i konsernet at det må foregå en utpreget grad av kannibalisme. Og prestisjemerkene må nødvendigvis ta en stor del av oppmerksomheten, og det koster penger som man ikke kan ta tilbake ved hjelp av høye volumer.

Selv en såpass beskjeden (i forhold til Bugatti og Lamborghini og Bentley) modell som VW Phaeton møter problemer. En ting er at W8 motoren ikke skal brukes på en stund, Audis pålitelige V-åtter skal inn i stedet. En annen ting er at leasing-selskapene gir den så stort verditap at den blir rundt 100 Euro dyrere pr. måned enn sammenlignbare konkurrenter.

Dessuten blir det åpenbart vanskelig å selge den. Når Mercedes lanserer en ny S-serie er som regel det første årets produksjon solgt på forhånd. Og da snakker vi om rundt 75.000 biler. Phaeton skal bygges i 20.000 i året, og nå, en måned foran lanseringen, er det 1000 forhåndsbestillinger.

Det er med andre ord mange som mener at Piëch har rotet seg bort i modellpolitikken sin. At velkjente kvalitetsproblemer fra noen år tilbake hadde sin årsak i at man ikke konsentrerte seg om kjerneområdene. Og, i tillegg, har han fått mye kick for aksjonærpolitikken sin. Det har vært liten merverdi for investorene som har vært med på kjøret hans, og sperregrenser for storaksjonærer (staten) gjør aksjene uinteressante for strategiske investorer, påstås det.

Nå har allerede Bernd Pischetsrieder gjort et godt inntrykk både på marked og medarbeidere etter at det allerede i september i fjor ble kjent at her hadde vi Piëchs etterfølger. Pischetsrieder var mannen som effektiviserte BMW i 90-årene, og hvis vi glemmer blemma med Rover (mannen er anglofil, med det er allikevel ingen god nok forklaring på akkurat et slikt feilgrep) er det få som vi krangle på at det var han som la grunnlaget for dagens BMW-posisjon.

Derfor burde han ha mange muligheter til å gjøre spennende ting hos VW, ikke minst det å finpusse merkenes image burde ligge for ham. Han har også gjort det helt klart at han nok har et annet syn på forholdet til børs enn det hans forgjenger har vist.

Men det var nok allikevel mange som syntes han var defensiv og lite klar ved generalforsamlingen, da han overtok. Ingen klare vyer på 2002, bare noe generelt om at ”selskapets utsikter er bedre enn markedsutsiktene generelt, og bedre enn hva første kvartal skulle indikere” fikk aksjonærene vite. Lite tilfredsstillende når resultatet blant annet viser at etter første kvartal i år hadde gruppen solgt nesten 7 prosent færre biler enn i Q1 2001. Selv ekspansjonsmaskinen Audi måtte nøye seg med en 0,3% oppgang.

Problemet til Pischetsrieder er selvfølgelig at alt han gjør bra vil han få beskjed om at Piëch la grunnlag for, mens alt som går galt er hans feil.

Inntil han virkelig har fått markert seg. Vi får håpe det ikke blir for lenge til.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer