img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Pininfarinas Mester-Maser
Ikke før har vi så vidt kommet oss over Italdesigns Alfa Brera fra Geneve-utstillingen, så kommer Pininfarina og antyder at kanskje VAKKERT kan komme på moten igjen. Vi har fått de første glimt av den kommende Maserati Quattroporte V.

Opprinnelig var jeg litt nedlatende overfor Artedinamica, ”enda en mytebærer” eller hva jeg kalte den. En Ferrari/Maserati-utstilling på det Moderne Museet i Tokyo.

Så dukket en helskala-modell av Ferrari FX opp – eller F 60 som den skal hete når den debuterer i Paris om 5 måneder. Praktfull i den rå avdelingen.

Og så kommer hjælpe meg de første skissene og stylingmodellene av det som skal bli Maseratis nye Quattroporte når den skal åpenbares på Frankfurtutstillingen i 2003. Og – se selv – dette er ikke bare enda en bil. Dette kommer til å bli et bilistisk høydepunkt som kommer til å leve lenge etter at rust og råde har spist opp de siste rester av alle som trillet og gikk i den 21.århundre.

Quattroporte-historien (navnet betyr, som du kanskje aner: fire dører) hos Maserati er ganske lang og utmerker seg ved å være representert av ganske heslige biler. Den første kom en gang i 60-årene, og var skapt av, og bygget hos, Frua. Hvordan han klarte å selge nesten akkurat det samme designet til god-smak representanter som BMW og Glas og andre produsenter, vil for alltid forbli et mysterium.

Hos Maserati varte den til det kom en Bertone-utgave, tegnet av Giugiaro (og den er han ikke spesielt stolt av i dag) tidlig på syttitallet. Den varte forbausende lenge, helt til Alessandro de Tomaso, som da eide Maserati, ba Marcello Gandini (som blant annet hadde gjort Miura og Stratos) tegne en ny firedører. Dette var Gandinis første for Maserati, og kom bare så vidt på gaten før Fiat overtok Maserati i 1993.

Etter at Maserati ble lempet over til Ferrari har en firedørs hele tiden ligget høyt oppe i mappen til produktstrategene, og det har sågar vært ganske klare signaler om at det oppdraget verken ville gå til Bertone eller til 3200 GT-tegneren, Giorgetto Giugiaro, men til Ferraris hoffskredder Pininfarina.

En gang har de foreslått en firedørs Ferrari. Det var spesialmodellen ”Pinin” som Pininfarina hadde bygget i anledning feiringen av et eller annet langvarig forhold mellom dem og Ferrari. Enzo Ferrari brukte mange år før han til slutt besluttet at fire dører ikke var forenlig med Ferraris image, men den løsningen de har funnet nå hadde han sikkert applaudert.

Før vi i det hele tatt så så meget som en strek, var det mange som var bekymret over at Pininfarina ikke ville klare å frigjøre seg nok fra Ferrari-røttene sine, når de fikk et slikt oppdrag. Hvor feil vi tok!

Dette er ren Maserati, med en rekke sentimentale tilbakeblikk. Det er mulig Sergio Pininfarina vil krangle med meg om dette, men for meg er det enda mer gammel Zagato enn gammel Pininfarina i disse skissene. En rekke italienske karosserifabrikker skapte kostymer til Maseratis særdeles utadvendte A6G i midten av femti årene. Pininfarina hadde et par praktfulle, men de som fremdeles står som påler, er de 20 som ble karossert av Zagato. Der var aluminiumen trukket tettere rundt rørrammen enn buksen er trukket rundt rumpa på en matador, det fantes ikke et gram overflødig visuelt fett, og fronten hadde akkurat det samme målbevisste preget som dagens Pininfarina-skisser viser oss.

Nå er det ingen som tror at denne nye Maseratien blir like rå som disse forbildene. A6G var en sivilisert utgave av A6GCS, en av datidens mest sukssessrike 2 liters racersport-biler. Den ble temmet av Vittorio Bellentani, en førsteklasses ingeniør som alt for få husker i dag. Hans meget mer berømte forgjenger, Vittorio Colombo, hadde desertert til Bugatti der han kjempet en forgjeves kamp med franskmannens krampetrekning, en abort av et Grand Prix prosjekt. Bellentani erstattet den doble tenningen med en enkel, nøyde seg med tre forholdsvis greie Webere og erstattet tannhjulsdrevene til kammen med et kjededrev. Dermed forsvant også mye av musikken, men de 150 hestene ved 6000 omdreininger var starten på Maseratis renommé med bombesikre motorer.

Men for å komme tilbake til 2003-modellen. Dersom det i det hele tatt kan interessere, så skal dette perfekte skallet inneholde 4,2 liters motoren, litt mer passende trimmet, med samme transmisjonsutvalg som finnes på coupéen i dag. Akselavstanden blir trolig rett under 3 meter, så vi har nok mer Jaguar S-dimensjoner, enn Mercedes S. Men snakk med Ferrari-folket, de er helt klare til å konkurrere direkte på BMW 7/Mercedes S.

Og selvfølgelig blir det minst like meget en bil av dette, som en perfekt skulptur. Men dersom Alfa Romeo Brera og Maseratis nye Quattroporte virkelig er i ferd med å gi oss beskjed om at vakre ting igjen blir akseptert, kan fremtiden virkelig bli lystelig.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer