Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Daimlerchrysler stanser tapene Første kvartals resultater hos Daimlerchrysler var spennende. Ikke bare har de stoppet tapene – det var sånn sett ikke uventet – men de har klart et resultat langt over det som var ventet. |
||||||||||||||||
Etter 18 måneder med årelating ble årets første kvartal svært positivt. Analytikerne hadde regnet med at konsernet skulle vise frem et resultat på ca. 800 millioner Euro. Tallet man kunne slå i bordet med viste seg å bli € 1,02 milliarder. Det er flott å gjøre det bedre enn i samme periode i fjor (da var det 610 millioner Euro baklengs), men enda bedre er det å slå alle der ute som vet best.
Mercedes-Benz sørget for 60 prosent av resultatet, men også Chrysler er på vei tilbake nå. De bidro med 127 millioner Euro i første kvartal, etter å har tapt 1,4 milliarder Euro første kvartal i fjor. Disse resultatene kommer på en omsetning som imidlertid ikke har økt like imponerende. 37 milliarder Euro i år, 35,5 milliarder Euro første kvartal i fjor – den økningen tilsvarer nesten ikke prisstigningen en gang. Daimlerchrysler er fremdeles ganske konservative når de snakker om månedene som kommer, verken når det gjelder økonomi eller produksjon skryter de på seg mer enn de har fortalt om allerede, selv om de antyder at de kanskje kommer til å bli litt mer optimistiske om noen måneder. ”Vi har vært svært forsiktige i våre foreløpige planer for 2002” sier de derfra.
Selskapets ledelse vet også at det står mye igjen å gjøre. Foreløpig er aksjene bare verd halvparten av det Daimler-Benz aksjene var verd før de slo seg sammen med Chrysler. Og de har fremdeles vist en dårligere utvikling enn den europeiske bilindeksen så langt i år. Men de fleste er enige i at konsernet nå er på riktig vei, og at – selv om det var på høy tid – skjedde det allikevel tidligere enn mange hadde fryktet.
|