Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Synkende bilsalg i Japan I et grått japansk bilmarked er det allikevel et par strålende fyrtårn. I et marked som igjen sank med 2,7 prosent, økte Nissan med 12,6 prosent og Honda med 6,5. |
||||||||||||||||
Ikke siden 1974 har japansk bilindustri hatt så lavt april-salg. 265.454 biler var også godt under april i fjor, og er det åttende år-på-år fallet. Litt lysere blir det riktignok dersom vi tar med mikrobilene også, da er vi oppe på et totalt volum på 403.398 enheter som er en nedgang på 1,6 prosent.
Hvilket betyr at mikrobil-salget igjen øker, etter at mars hadde sett en solid nedgang i det segmentet også. Det er ikke tvil om at Nissan, som nå har kastet seg ut i dette markedet for første gang i nyere tid, har vært med på å dra opp segmentet. Og det har de klart uten kannibalisering. Også personbilgruppen har økt hos Nissan, noe ikke minst den nye Micra har hjulpet til med, den har sørget for at personbilene deres har økt med 4,1 prosent. Mens Nissan solgte litt over 52.000 biler i april, dro Honda til med enda 14.000 til. Og hos dem er det de store bilene som drar. Mens Honda altså økte med 6,5 prosent totalt var økningen på nesten 10 prosent for segmentene over mikrobilene. Er det rart at aksjekursen deres er på rekord-høyder for tiden? Toyota, som selvfølgelig er størst, nøyde seg med 115.093 biler (før vi begynner å telle mikrobiler og Daihatsuer) som representerer 4,1 prosent tilbake. Forklaringen her er blant annet at det er minst tre måneder siden de kom med en ny modell!
Både Mazda og Mitsubishi fortsetter å notere to-sifret nedgang mens de konsentrerer seg mer om restrukturering enn produkt-pushing. Mazda med 16.000 solgte biler så en nedgang på 15,4 prosent og Mitsubishi, med 25.500 enheter, noterte 13 prosent bakover.
|