Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishi tilbake i pluss Også Mitsubishi er på vei tilbake der et firma må være: med en positiv bunnlinje. Det er tre år siden sist. Et netto overskudd på 88 millioner dollars er ikke meget, men det var allikevel langt over forventet. Minoritetseier Daimlerchrysler er fornøyd. |
||||||||||||||||
Det opprinnelige målet for Mitsubishi, og Rolf Eckrodt – mannen som var sendt til Japan av Daimlerchrysler for å snu skuta – var et break even resultat i det forretningsåret som ble avsluttet den 31. mars. Det alene ville vært en kjempetriumf, i fjor tapte man 25 ganger så mange penger som de man tjente i år.
Det som virkelig har gjort susen er at kost-reduksjonsprogrammet ligger langt foran skjema. Fabrikken har også vært hjulpet av en svak yen, og av et sterkt USA-marked. Det kritiske hjemmemarkedet har imidlertid ikke begynt å kjøpe Mitsubishier igjen. At også lastebilavdelingen drev positivt i fjor var selvfølgelig en ekstra bonus. Utsiktene for de nærmeste årene er også positive. Igjen på grunn av en akselerert kost-kutt. I inneværende år regner man med å spare inn 230 milliarder yen – det opprinnelige målet var på 175 milliarder. Og neste år er målet 255 milliarder mot opprinnelig planlagte 203 milliarder. Slikt liker markedet å høre: aksjekursen løftet seg med 2,5% og fortsetter rekord-veien: så langt i år har børsverdien på bedriften økt med 75 prosent.
Det er tre spennende ting som ligger foran fabrikken nå. Det første er at Eckrodt tar over som toppsjef i juni i år, det andre er spørsmålet om de kommende Z-modellene (CZ2 konseptet (bildet) på siste års Tokyo-utstilling) kan selge godt nok til å hente tilbake de markedsandelene Mitsubishi har mistet hjemme. Og det tredje er spørsmålet om Daimlerchrysler kommer til å gjøre alvor av det de kaller sine langsiktige mål: full fusjon med Mitsubishi.
|