Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hvem overtar GM design? Det siste året har design-miljøet nesten ikke snakket om annet enn hvem som skal overta for Wayne Cherry når han går av som GM designsjef til høsten. Og nesten like viktig: hvem skal overta Opel-jobben når Hans Seer nå skal gå av. Alle de siste designtoppene hos GM har vært innom Opel. |
||||||||||||||||
Når vi snakker Wayne Cherrys (bildet) jobb er det ikke en hvilken som helst design-jobb vi snakker om. GM oppfant bildesign i slutten av 20-årene, og siden da har de ikke hatt flere enn fire designsjefer før engelskmannen Wayne Cherry overtok den stillingen i november 1992. Nå snur han 65 og skal gå av.
Og da blir det omtrent som å overta takmalingen i Det Sixtinske Kapell nå som Michelangelo skal pensjonere seg. Så Bob Lutz, utviklingssjefen, forteller nå at han har lett med lys og lykte for å finne hans arvtaker. Både internt og hos andre selskap, og konkusjonen er klar. Wayne Cherry blir bedt om å stå på enda et år, for ”vi finner ingen kandidater med tilsvarende erfaring og kunnskaper om det amerikanske markedet”. Og dermed har jeg tapt ganske meget, for jeg hadde veddet på en av disse: Peter Davis som ble hentet hjem fra toppjobben hos Fiat for noen år siden, og Anne Asenio som Cherry hentet fra en toppjobb hos Renault for to år siden. Frank Saucedo var også en av mine kandidater, han sjefet VWs California-studio, før han overtok GMs ditto. Jeg hadde noen trofaste GM-Detroit-tjenere også, folk som Phil og Kate Zak, Lyons, Zipfel, Kearns, Dean og Piaskowski. Men mest trodde jeg kanskje på Opels Martin Smith, selv om egentlig regnet jeg med at han var en alt for hyggelig fyr. Man må nok måtte kunne være drittsekk i en slik jobb, og det er Smith i hvert fall ikke. Så kanskje skal vi håpe han ikke kommer lenger enn som designsjef for Opel – som han nettopp er utnevnt som. 52 år, de siste årene ansvarlig for design på Opels kompaktbiler, hvilket har inkluderte ting som Speedster og mange av de siste konseptbilene derfra. Selv om han virker enda ryddigere enn Cherry har han en adskillig morsommere karriere bak seg. Cherry var ferdig på Art Center i Pasadena i 1962, gikk rett til GM i USA, ble sendt hjem til England i 1965, ble designsjef hos Vauxhall/Bedford i 1975, flyttet derfra til Opel i 1983 hvoretter han overtok Chevrolet-studioet i 1991. I 1992 overtok han sjefsjobben etter Chuck Jordan i 1992. Han har ikke sett mye av livet hjemme hos andre enn Generalen. Sammenliknet med ham er Martin Smith rene sigøyneren. Liverpool Universitetet lærte han å tegne på, deretter var han en av de tidligste transportdesign-elevene ved Royal College of Arts, der han ble uteksaminert med et Ford-sponset prosjekt som han kalte ATV (All Terrain Vehicle). Deretter til Englands en gang design-stolthet: Ogle, som blant annet gjorde Reliant Scimitar og en ganske fryktelig Mini-Ogle. Derfra gikk veien til Porsche, før han begynte hos Audi i 1979. I tillegg til stødige ting som interiøret i A3 var han prosjektsjef for praktfulle Avus som ble vist på Tokyo-utstillingen i 1991. Den gang hadde Audi et eget styling studio i München, og siden det var såpass langt hjemmefra skal jeg si det svingte av det. Sjef for studio var J. Carroll Mays, som i dag bare heter J. Mays og gjerne vil være litt mystisk og er sjef for Fords design. Med på toget var blant mange andre profilerte folk en av tidenes hippeste kinesere, Anthono Lo, som etter dette var med på Mercedes’ Maybach-lag bortgjemt i Tokyo og som i dag leder SAABs nye advanced design studio i Mölnlycke utenfor Gøteborg. Men Smith var prosjektsjef.
Og nå er han sjef for all Opel design, og der håper jeg i grunnen han kommer til å bli.
|